کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

قانون مالیات مستقیم چیست ؟

قانون مالیات مستقیم چیست ؟

قانون مالیات مستقیم

آشنایی با قوانین مالیاتی کمک می کند که سازمان ها و افراد فعال در مشاغل بتوانند به بهترین نحو و آشنایی بهتر اظهار نامه مالیاتی تکمیل کنند. اما سوال مهم این است که قانون مالیات مستقیم چیست؟ دولت ‌ها در تمام جهان برای این که بتوانند از پس مخارج خود بر بیایند، از راه های گوناگونی وارد عمل می شوند. یکی از بهترین روش های دریافت هزینه ها از افراد فعال در حوزه های مختلف، اقدام به دریافت مالیات می کنند. در واقع روند و اهمیت پرداخت مالیات بدین صورت است که  ساکنان هر کشور بخشی از سود اقتصادی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می ‌کنند. بنابراین برای تعریف بهتر می توان گفت که  قانون مالیات های مستقیم، مربوط به بخشی از مالیات ها است، که مستقیما از درآمد افراد و ثروت افراد از آن ها گرفته می شوند. بنابراین هر کشوری با توجه به وضعیت اقتصادی خود، قوانین مالیاتی مختلف را تهیه و تنظیم می کند که به افراد کمک می کند با شناخت و تمرکز بهتری اقدام به پرداخت مالیات و اظهارنامه مالیاتی کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با بخش نامه مالیاتی، آیین نامه مالیاتی و تقسیم بندی قوانین مالیاتی به طور کامل آشنا شوید.

برای خرید انواع نرم افزار های حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

بخشنامه مالیاتی چیست ؟

در قوانین مالیاتی اصطلاحات و تعریف های مهمی وجود دارد که آشنایی و پرداختن به آن ها خالی از لطف نیست. یکی از این اصطلاحات مهم که احتمالا زمان پرداخت مالیات با آن روبرو هستید، بخشنامه مالیاتی است. بخشنامه مالیاتی به دستور العمل هایی گفته می شود که تنظیم آن بر اساس وضعیت اقتصادی کشور تعیین می شود. این بخشنامه ها به صورت کلی و یکنواخت و به صورت مکتوب آماده و تنظیم می شود. بخشنامه مالیاتی توسط مقام های اداری، به مرئوسین ارائه می‌ گردد. بدین صورت که طی آن  در مورد طرز تطبیق قانون مالیاتی با آئین نامه های مالیاتی، توضیحاتی داده می شود. به طور کلی هدف از تعیین و ارائه بخشنامه مالیاتی،  ارائه توضیحات در مورد انطباق قانون مالیاتی با آئین نامه مالیاتی کل کشور است.

ایین نامه مالیاتی چیست ؟

یکی از اصطلاحات مهم دیگر در قوانین مالیاتی، آیین نامه مالیاتی است. منظور از آیین نامه مالیاتی، مقررات مالیاتی است، که توسط مقامات صلاحیت دار مانند وزیر یا شهردار ابلاغ می ‌شود. در واقع هدف از ابلاغ این آیین نامه،  اجرا یا تشریح قانونی از قوانین مالیاتی با سرعت بیشتر و روند بهتر است. یکی از ویژگی های جالب آیین نامه مالیاتی این است که در برخی شرایط و مواقع مختلف ممکن است مواردی در آن ذکر شود که تاکنون در قوانین مالیاتی وجود نداشته است. برای تنظیم و ابلاغ آیین نامه مالیاتی نیز موارد مهمی وجود دارد که به چندین دسته مختلف تقسیم می شود. بدین صورت که از هر کدام از این سه مورد بر اساس شرایط خاصی استفاده می شود. انواع آیین نامه مالیاتی به شرح زیر است:

  • آیین نامه مالیاتی اجرایی
  • آیین نامه مالیاتی تفویضی
  • آیین نامه مالیاتی مستقل
قانون مالیات مستقیم چیست ؟ این مطلب را هم بخوانید: سامانه مودیان چیست ؟

قوانین مالیاتی به چند دسته تقسیم میشوند؟

زمانی که صحبت از قوانین مالیاتی می شود، می توان گفت که این قوانین معمولا پیرامون مسائل زیر است و این موارد را پوشش می دهد.

  • دریافت مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مودی یا مودیان مالیاتی
  • سقف درآمد معاف از مالیات
  • نرخ مالیات برای هر سطح از درآمد یا ثروت
  • قوانین مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی

این قوانین به طور کلی در ایران به دو دسته کلی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

قوانین مالیاتی مستقیم:

اگر مودی مالیاتی تنها یک نفر باشد، مشمول مالیات مستقیم است. اما در غیر این صورت، موظف به پرداخت مالیات غیر مستقیم خواهد بود. در واقع منظور از مودی مالیاتی، فردی است که مسئول پرداخت مالیات است. این قوانین نیز به دو دسته کلی و دو نوع متفاوت تقسیم می ‌شوند که شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است.  هر کدام از این موارد خود شامل چندین دسته مختلف هستند که فرد بر اساس میزان درآمد و قوانینی که وضع می شود در پایان دوره باید پرداخت کند.

قوانین مالیاتی غیر مستقیم:

مودیان مالیاتی قوانین مالیاتی غیر مستقیم بیش از یک نفرهستند. برای مثال طبق این قانون بیش از یک نفر از جمله فعالان اقتصادی، شهروندان مختلف طی چندین مرحله این مالیات ها را پرداخت می کنند. قوانین مالیاتی غیر مستقیم نیز به چندین دسته مختلف و کلی زیر تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • حقوق و عوارض گمرکی
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر مصرف

انواع مالیات مستقیم

قانون مالیات مستقیم همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، توسط یک شخص و در یک بازه زمانی مشخص تعیین شده و فرد مستلزم پرداخت خواهد بود. به طور کلی انواع مالیات مستقیم به چندین دسته زیر تقسیم می شود:

مالیات بر درآمد:

مهم ترین و رایج ترین انواع مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد است. در این نوع مالیات، میزان درآمد افراد حقیقی یا حقوقی مبنای محاسبه مالیاتی است، که پس از تعیین شدن فرد باید آن را پرداخت کند. برای مثال اگر افراد شاغل موظف هستند که مالیات بر درآمد را پرداخت کنند. این نوع مالیات نیز به دو صورت مختلف دریافت می شود. روش اول بدین صورت است که وقتی فردی از چند طریق درآمد به دست می آورد، مالیات هر یک از درآمدهای آنان به صورت مجزا محاسبه شده و در دوره زمانی مشخص از آن ها دریافت می شود. در روش دوم، به صورت کلی و از مجموع درآمدهای افراد از آن ها مالیات دریافت می شود. در روش اول ممکن است نرخ مالیات هر یک از درآمدها متفاوت  تعیین شود. در صورتی که در روش دوم با نرخ یکسان از کل درآمد مودی مالیاتی، مالیات دریافت می شود. مالیات بر درآمد به چندین دسته زیر تقسیم می شود که عبارتند از:

مالیات بر درآمد کشاورزی مالیات بر درآمد حقوق مالیات بر درآمد مشاغل مالیات بر درآمد اتفاقی مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر ارث:

در قانون مالیات بر ارث، وقتی فردی فوت می‌شود، از دارایی ها و اموال باقی مانده او مالیات دریافت می شود. در واقع قبل از این که دارایی و اموال شخص فوت شده به ورثه های او برسد، این نوع مالیات توسط دولت از خانواده او دریافت می شود.

خرید نرم افزار مالی حسابداری با پشتیبانی رایگان از کاربرد کامپیوتر

قانون مالیات مستقیم، قوانینی است که تعیین می‌کند چگونه از درآمد و ثروت افراد و شرکت‌ها به صورت مستقیم مالیات برداشته شود.

قانون مالیات مستقیم به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی. همچنین مالیات بر درآمد به انواعی نظیر مالیات بر درآمد حقوق، کشاورزی، مشاغل، اتفاقی و اشخاص حقوقی تقسیم می‌شود.

بخشنامه مالیاتی دستورالعمل‌هایی است که بر اساس وضعیت اقتصادی کشور تنظیم می‌شود و به مرئوسین واگذار می‌شود. این بخشنامه‌ها توضیحاتی در مورد انطباق قانون مالیاتی با آئین نامه مالیاتی ارائه می‌دهند.

آیین نامه مالیاتی مقررات مالیاتی است که توسط مقامات صلاحیت دار ابلاغ می‌شود. هدف از ابلاغ آیین نامه، اجرا یا تشریح قوانین مالیاتی با سرعت بیشتر و بهتر است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید