کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

انواع مالیات شرکت ها

انواع مالیات شرکت ها

اشنایی با انواع مالیات شرکت ها

یکی از مهم ترین اقداماتی که سال  هاست به منظور ایجاد و رعایت وضعیت اقتصادی در سراسر دنیا و از جمله ایران انجام می شود، لزوم و اهمیت پرداخت مالیات برای همه کسب و کارها و همه افراد حقیقی و حقوقی است. به همین منظور برای رسیدگی و پرداخت مالیات نیز قوانین مهمی در قانون اسلامی ایران تنظیم و اعلام شده است. طبق قانون اساسی کشور کلیه شرکت ها با تعداد کارمندان مختلف و هر نوع حوزه کاری، باید برای محاسبه و پرداخت مالیات اقدام کنند. به همین دلیل آشنا شدن با انواع مالیات شرکت ها و نحوه محاسبه کردن آن ها اهمیت زیادی دارد. به همین منظور در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت کامل با انواع مالیات شرکت ها و کلیه نکات مهم پیرامون این موضوع آشنا شوید.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی از وبسایت کاربرد کامپیوتر

مالیات شرکت ها چیست؟

کلیه شرکت هایی که نام آن ها در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده، باید اقدام به محاسبه و پرداخت مالیات شرکت ها کنند. در واقع شرکت ها با حوزه های کاری مختلف، به عنوان اشخاص حقوقی محسوب می شوند. به همین دلیل شرکت ها یا همان اشخاص حقوقی در قبال درآمدی که به دست می آورند، مشمول پرداخت مالیات هستند. بنابراین شرکت ها برای محاسبه کردن مالیات باید در قدم اول اقدام به تنظیم دفاتر قانونی کنند. سپس در زمان مقرر اظهار نامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند. حتی در صورتی که برخی شرکت ها در پایان دوره مالی هیچ گونه درآمد باقی مانده و سودی هم نداشته باشند، باید صورت حساب دارایی های خود را محاسبه کرده و سپس آن را به اداره امور مالیاتی تحویل دهند. این کار به منظور ایجاد عدالت اقتصادی بین قشرهای مختلف در جامعه انجام می شود. بنابراین برای تعریف بهتر مالیات شرکت ها می توان گفت که مالیات شرکت ها به مبلغی می گویند که از سود شرکت‌ ها و سایر درآمدهای آن ‌ها دریافت می ‌گردد.

انواع مالیات شرکت ها

انواع مالیات بر شرکت ها

همان طور که می دانید امروزه شرکت ها دارای حوزه های کاری مختلف هستند. به همین دلیل هر کدام از آن ها درآمد و سود مشخص و مختص خود را دارند. اما نکته مهمی که در این جا مطرح می شود، شناخت انواع مالیات شرکت ها است. چون نوع مالیاتی که شرکت ها پرداخت می کنند، به نوع شرکت و فعالیت های آن ها بستگی دارد و همه شرکت ها مالیات های مشابه با یک دیگر را پرداخت نمی کنند. به طور کلی انواع مالیات شرکت ها شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر درآمد

شرکت ها باید چند نوع مالیات پرداخت کنند که مهم ترین نوع مالیات، مالیات بر درآمد است. به طور کلی بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی کل کشور، از بخشی از درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی مالیات گرفته می شود. بنابراین، شرکت ها به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته شده و باید مجموع درآمدهای حاصل از شرکت را محاسبه کنند. سپس معافیت های لازم، حقوق و دستمزد کارمندان و … را از آن کسر کرده و مالیات مربوط به آن را پرداخت کنند.

  • مالیات بر عملکرد

یکی دیگر از مالیات هایی که شرکت ها ملزم به پرداخت آن هستند، مالیات بر عملکرد است. مالیات بر عملکرد شرکت ها کاملا به نحوه عملکرد شرکت ها و میزان درآمد آن ها بستگی دارد. مالیات بر عملکرد جز مالیات های مستقیم شرکت ها محسوب می شود. بنابراین شرکت های مختلف طبق قانون و مقررات مالیاتی باید میزان درآمد و هزینه های شرکت را در طول یک سال مالی محاسبه کرده و سپس آن را به ثبت برسانند. سپس بر اساس آن صورت حساب سود و زیان شرکت را محاسبه کنند. پس از آن که میزان سود و زیان شرکت ها به صورت دقیق محاسبه شد، شرکت ها باید 25 درصد از سود خالص را به عنوان مالیات بر عملکرد محاسبه کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. در واقع کلیه شرکت ها پس از این که به حساب ها، و محاسبه سود و زیان ها رسیدگی کردند، باید اظهارنامه ها و صورت حساب های مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. پس از آن سازمان امور مالیاتی نیز باید اظهارنامه را بررسی کرده و سپس به مدت 1 سال زمان دارند که اظهارنامه را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

  • مالیات اموال و املاک

شرکت ها در برابر کلیه اموال و املاکی که برای شرکت پرداخت و هزینه می کنند، نیز باید مالیات پرداخت کنند. برای مثال اموال و دارایی های شرکت شامل سرمایه شرکت است . بدین صورت که میزان پرداخت مالیات بر سرمایه، به میزان نیم در هزار نسبت به ارزش اسمی سهام ثبت شده برای شرکت، زمان تاسیس کردن شرکت و یا زمان افزایش سرمایه تعیین می شود.

  • مالیات تکلیفی

یکی دیگر از مالیات هایی که شرکت ها ملزم به پرداخت آن هستند، مالیات تکلیفی است. این نوع مالیات نیز مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی آن را از فردی غیر از فرد پرداخت کننده دریافت می کند. چون این نوع مالیات صرفا متعلق به درآمد افراد است. بدین صورت که پرداخت آن نیز صرفا مربوط  به افراد حقوقی و حقیقی است. برای محاسبه کردن مالیات تکلیفی نیز شرکت ها باید در زمان مقرر حساب های مربوطه را محاسبه کرده و همچنین مالیات مربوط به حساب ها را پرداخت کنند. مالیات تکلیفی شامل انواع مالیات های دیگر از جمله مالیات اجاره، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام، مالیات پیمان کاری، مالیات مضاربه ای، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر حق الوکاله است.

  • مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات غیر مستقیم برای شرکت ها محسوب می شود. برای تعریف ارزش افزوده نیز می توان گفت که ارزش افزوده مربوط به مراحل تولید محصول و افزودن قیمت مواد‌افزوده به کالا یا خدمات است. پرداخت نهایی ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده است و به شرکت های تولید کننده مربوط می شود. میزان و مبلغ ارزش‌ افزوده بر اساس تفاوت بین ارزش کالا و خدمات در یک دوره مشخص تعیین می‌ گردد. پرداخت این نوع مالیات نیز به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. بدین صورت که از زمان شروع تولید تا زمان رسیدن به مشتری، در هر مرحله باید مالیات را پرداخت کرد.

جمع بندی

طبق قانون اساسی کشور، کلیه شرکت های حقوقی به منظور ایجاد تعادل در توزیع درآمدها در جامعه و پرداخت هزینه های اجتماعی و اقتصادی باید اقدام به پرداخت مالیات کنند. به همین منظور شرکت ها باید در قدم اول باانواع مالیات شرکت ها آشنا شوند. در این مقاله نیز به صورت کامل به بررسی و معرفی انواع مالیات شرکت ها پرداخته شد تا با شناخت کامل جهت پرداخت انواع مالیات ها اقدام کنید. یکی از روش های مطمئن برای محاسبه کردن انواع مالیات های ذکر شده، استفاده از نرم افزارهای حسابداری مختص نوع فعالیت شرکت است. بنابراین در قدم اول از یک نرم افزار تخصصی در این زمینه استفاده کنید تا به صورت دقیق مبلغ دقیق هزینه ها را محاسبه کرده و سپس اظهارنامه را تنظیم کرده و در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایید.

برای خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید