کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

نحوه دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی (امضای الکترونیک)

نحوه دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی (امضای الکترونیک)

دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی (امضای الکترونیک)

فعالین در زمینه پایانه های فروشگاهی و مودیان مالیاتی با چالش های مختلفی روبرو هستند که یکی از مهم ترین چالش های آن ها، نحوه فعال سازی کار پوشه و دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی است. در واقع روند کار بدین صورت است که مودیان مالیاتی باید یک کار پوشه فعال داشته باشند تا بتوانند از طریق آن اقدام به دریافت گواهی مهر  سازمانی کنند. در حال حاضر به این گواهی، امضای الکترونیک نیز گفته می شود. مودیان مالیاتی با استفاده از امضای الکترونیک می توانند به اقدامات مهمی نظیر صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان بپردازند. در ادامه این مقاله به معرفی روشی برای دریافت گواهی امضاء و مهر سازمانی می پردازیم. همراه ما باشید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

گواهی مهر سازمانی یا امضای الکترونیک چیست؟

گواهی امضای الکترونیکی مشابه و معادل با گواهینامه فیزیکی و معمولی است که برای اثبات هویت یک فرد مشخص یا یک سازمان برای استفاده در یک بازه زمانی محدود و مشخص ارائه می گردد. بدین صورت که با درخواست فرد امضای الکترونیکی با اعتبار محدود صادر می شود. در حال حاضر انواع امضاهای الکترونیکی که صادر می شوند، به صورت دیجیتالی هستند. به همین دلیل برای دریافت و صادر شدن آن باید فرد یا  مودیان مالی در سازمان مورد نظر برای دریافت گواهی مهر  سازمانی اقدام کنند.برای تعریف دقیق امضای الکترونیک می توان گفت که این امضا یک سند دیجیتال است که توسط مرکز CA صادر می گردد. هر گواهی برای یک امضا صادر می شود که دارای یک کلید عمومی است. در واقع این کلید عمومی نشان می دهد که گواهی امضای الکترونیک متعلق به چه کسی یا چه سازمانی است؟ گواهی امضا الکترونیک دارای یک نام کاربری و رمز عبور است که روی سند الکترونیکی درج می شود.

کاربرد گواهی مهر  سازمانی یا امضای الکترونیک چیست؟

همان طور که در پاراگراف های پیشین هم ذکر شد، امضای دیجیتال یک روش برای تایید صحت هویت یک فرد یا یک سازمان است. بدین صورت که در گواهی دیجیتال و به منظور استعلام گرفتن اطلاعاتی نظیر شماره سریال فرد یا سازمان درج می گردد. به همین منظور می توان گفت که امضای دیجیتال اهمیت و کاربردهای مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • گواهی امضای الکترونیکی برای ورود به سامانه های تحت وب

یکی از مهم ترین کاربردهای امضای الکترونیکی، این است که امکان وارد شدن کاربران به سامانه های تحت وب که از امنیت بالایی برخوردار هستند، فراهم می کند. در واقع برخی از سامانه های تحت وب و آنلاین شرایط و ضوابط خاصی را برای ورود کاربران خود در نظر می گیرد که یکی از ضوابط احراز هویت کردن کاربران است. بنابراین با توجه به این که امضای الکترونیکی مختص یک کاربر است، با استفاده از آن می توان برای احراز هویت کردن در سامانه های تحت وب استفاده کرد.

  • گواهی امضا الکترونیکی برای اسناد الکترونیکی

همان طور که می دانید اسناد الکترونیکی و قراردادهای آنلاین که بین افراد مختلف عقد و تنظیم می شود، نیازمند امضای الکترونیکی است. به همین دلیل فرد متقاضی برای دریافت سفته الکترونیکی، با استفاده از امضا الکترونیکی خود به راحتی می تواند احراز هویت کند.

دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی

خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر

نحوه دریافت گواهی مهر  سازمانی (امضای الکترونیک)

نحوه دریافت گواهی امضای دیجیتال و مهر سازمانی (امضای الکترونیک) دارای دو مرحله حضوری و غیر حضوری است. بدین صورت که در مرحله غیر حضوری که فرد متقاضی ابتدا باید به سایت مرکز صدور گواهی عام (سامانه امضای دیجیتال) به آدرس https://www.gica.ir/portal/  مراجعه نماید . در ادامه به توضیح مراحل کامل تر نحوه دریافت گواهی مهر و سازمانی (امضای الکترونیک) می پردازیم:

  • سپس از طریق صفحه اصلی گزینه ثبت نام غیر حضوری گواهی الکترونیکی را انتخاب نماید.
  • اطلاعات هویتی فرد متقاضی از جمله کد ملی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، شماره تلفن همراه را وارد کنید تا حساب کاربری برای فرد ایجاد شود.
  • سپس روی گزینه ثبت درخواست گواهی الکترونیکی کلیک کنید.
  • پس از انجام این مراحل یک رسید حاوی کد رهگیری، برای متقاضی صادر می شود.
  • پس از صادر شدن کد رهگیری فرد متقاضی می تواند به صورت حضوری به یکی از دفاتر منتخب سامانه ، (دفاتراسناد رسمی/ دفاتر پیشخوان) مراجعه کرده و مدارک هویتی خود را به همراه کد رهگیری ارائه کند. پس از آن گواهی امضای الکترونیکی در اختیار فرد قرار می گیرد.

هزینه گواهی امضا الکترونیکی

یکی از سوالات عمده ای که در مورد نحوه دریافت امضا الکترونیکی مطرح می شود، این است که هزینه گواهی و صدور آن چقدر می شود؟ به طور کلی هزینه و تعرفه مشخصی در مورد هزینه گواهی امضا الکترونیکی وجود ندارد. بلکه با توجه به این که امضا الکترونیکی دارای چندین  نوع مختلف است، هزینه هر کدام متفاوت خواهد بود. به طور کلی انواع گواهی امضا الکترونیکی عبارتند از:

  • گواهی اشخاص/ سازمان دولتی
  • گواهی اشخاص/ سازمان خصوصی
  • اشخاص حقیقی

مدارک لازم برای دریافت گواهی امضا الکترونیکی

یکی از موارد مهم دیگری که برای دریافت گواهی امضا الکترونیکی باید مد نظر داشته باشید، آماده کردن مدارک لازم است. به صورتی که دفاتر منتخب یا سایر مراکز دیگر بدون ارائه این مدارک به شما گواهی امضا تحویل نمی دهند. بنابراین جهت درخواست دریافت گواهی امضا الکترونیکی و دریافت حضوری آن باید مدارک زیر را آماده و تحویل نمایید:

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی هوشمند
  • رسید
  • شماره پیگیری ثبت نام اینترنتی
  • مدارک مثبته شرکت(روزنامه رسمی و ….)

مزایای صدور گواهی امضا الکترونیکی

طبق بررسی های انجام شده، اشخاص حقوقی و حقیقی که درخواست دریافت گواهی امضا الکترونیکی می کنند، این گواهی برای آن ها در حال حاضر و زمان فعلی مزایای مختلفی دارد که به شرح زیر است:

امکان احراز هویت

یکی از بهترین مزایای داشتن امضاء الکترونیکی این است که به کمک آن در سامانه های تحت وب و اینترنتی و از راه دور به راحتی می توان احراز هویت کرد. در طی فرایند احراز هویت اطلاعات فرد به صورت دقیق استعلام شده و فرد شناسایی می شود. بدین صورت که تشخیص داده می شود آیا امضای الکترونیکی از طرف همان فرد انجام شده است یا خیر؟

اصالت متن

فرد با دیدن گواهی امضا الکترونیکی اطمینان حاصل می کند که کلید عمومی که در امضا وجود دارد، به هیچ وجه جعل یا مخدوش نمی شود.

افزایش امنیت و محرمانگی داده ها

یکی از کاربردهای امضا الکترونیکی این است فرد می تواند با استفاده از آن به راحتی و در فضایی امن تر می تواند وارد سامانه مورد نظر شود. این فرایند با نام محرمانگی داده ها شناخته می شود و بر این مبنا نیز پیاده سازی و اجرا می گردد. به همین دلیل هیچ فرد غیر مجازی نمی تواند به درگاه سامانه مورد نظر دسترسی یا ورود داشته باشد.

انکار ناپذیری

فردی که امضا الکترونیکی و گواهی الکترونیکی آن را دریافت می کند، نمی تواند انکار کند که گواهی با امضا او مطابقت ندارد. چون همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، یکی از اهداف صدور گواهی امضای دیجیتال، اثبات تعلق و تطابق دارنده آن با هویت دیجیتال او است.

برای خرید نرم افزار مالی بازرگانی از از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

گواهی امضای الکترونیکی، مشابه گواهینامه فیزیکی، برای اثبات هویت یک فرد یا سازمان در محدوده زمانی معین استفاده می‌شود. این امضا با درخواست فرد و با مدت اعتبار محدود صادر می‌شود و معمولاً به صورت دیجیتالی ارائه می‌شود.

گواهی امضای الکترونیکی امکان احراز هویت افراد را در سامانه‌های تحت وب فراهم می‌کند. همچنین در اسناد الکترونیکی و قراردادهای آنلاین برای اثبات صحت امضا و هویت استفاده می‌شود.

ابتدا باید به سامانه امضای دیجیتال مراجعه کنید و ثبت نام غیر حضوری را انجام دهید. سپس اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و درخواست گواهی امضای الکترونیکی را ثبت کنید. سپس می‌توانید به یکی از دفاتر منتخب بروید و مدارک لازم را تحویل دهید تا گواهی به شما تحویل داده شود.

داشتن گواهی امضای الکترونیکی به مودیان مالی امکان احراز هویت، اصالت متن، افزایش امنیت و محرمانگی داده‌ها، و انکارناپذیری امضا را می‌دهد. این گواهی به او اجازه می‌دهد در سامانه‌های تحت وب و انجام امور مهم مانند صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی فعالیت کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید