کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

هر آنچه که باید در مورد تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی بدانید

هر آنچه که باید در مورد تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی بدانید

تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی

یکی از ویژگی های مشترک در همه واحدها و صنوف و به ویژه واحدهای اقتصادی به واحد و بخش حسابداری برای بررسی و ثبت وضعیت مالی شرکت ها نیاز دارند. تفاوت اصلی که بین روش اجرای تمام زیر مجموعه های حسابداری حائز اهمیت است، در تفاوت روند کاری است که انجام می دهند. در روند کاری حسابداری خدماتی و شرکت های خدماتی، کلیه صورت حساب هایی که کلیه فرایندهای جمع آوری اسناد و ارائه ترازنامه آزمایشی را انجام می دهد، را شامل می شود. اما در صورتی که به فروشگاه ها و موسسات عرضه کننده مواد و کالای خوراکی، بهداشتی، پوشاک و لوازم منزل و موسسه هایی که در زمینه خرید و فروش مواد و کالای صنعتی فعالیت می کنند، موسسه بازرگانی گفته می شود. این موسسات می توانند به صورت خرده و عمده به انجام فعالیت های بازرگانی بپردازند. بنابراین روند حسابداری بازرگانی به طور کلی با روند حسابداری متفاوت است. بر همین اساس می توان گفت که تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی بر اساس موارد زیر تعیین می شود:

  • تفاوت در اهداف و وظایف
  • نوع حساب ها، صورت های مالی، معادلات حسابداری
  • لزوم نگهداری حساب های مستقل در حسابداری بازرگانی
  • اهمیت نگهداری حساب های بودجه ای در حسابداری خدماتی
  • توجه خاص به مبناهای حسابداری
  • تفاوت در نوع مالکیت حسابداری خدماتی یا بازرگانی
  • نحوه ثبت دارایی های ثابت و استهلاک آن در حسابداری بازرگانی
  • نحوه ارتباط بین درآمدها و هزینه ها در حسابداری بازرگانی و خدماتی

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

حسابداری خدماتی چیست؟

شرکت های خدماتی مختلفی هستند که خدمات و کارهایی را به منظور افزایش سهولت انجام کارهای مختلف به مشتریان و مراجعه کنندگان ارائه می کنند. برای مثال شرکت های خدماتی، کارهایی مانند طراحی سایت، ارائه خدمات نظافت منازل، و … را ارائه می کنند. متقاضیانی که خدمات مختلف را به این شرکت های خدماتی می سپارند، زیاد هستند. به همین دلیل قبل از تاسیس شرکت های خدماتی صاحبان شرکت باید به طور کامل با اساسنامه های مختص آن آشنا باشند. یکی از موارد مهم در اساس نامه شرکت های خدماتی استفاده از حسابداری خدماتی است. به طور کلی می توان گفت خدماتی که شرکت های خدماتی انجام می دهند، در راستای  بهبود کارایی، نصب، استقرار و حل چالش‌ های پیش رو، رفع مشکلات و … است. به همین دلیل روال پرداختن به حسابداری شرکت های خدماتی به طور کلی منحصر به فرد و خاص است. در تعریف دقیق تر حسابداری خدماتی می توان گفت، حسابداری خدماتی به فعالیت هایی گفته می شود که حسابداری شرکت ‌های خدماتی و بازرگانی در مسیر آزمایش و تصدیق همخوانی ستون ‌های بدهکار و بستانکار از دفتر روزنامه با ستون‌ های مشابه در تراز آزمایشی از حساب‌ های معین و کل انجام می دهند.

وظایف حسابداری خدماتی

بر اساس تعاریف ذکر شده در مورد حسابداری خدماتی می توان گفت که چرخه انجام خدمات حسابداری، از زمان جمع آوری اسناد تا ارائه ترازنامه آزمایشی اختتامیه را در بر می گیرد. در واقع حسابداری خدماتی به مجموعه خدمات عملیاتی می گویند که در پایان یک سال مالی به منظور ارزیابی کردن عملکرد آن سازمان انجام می شود. به همین دلیل می توان گفت که انجام و پرداختن به حسابداری خدماتی تاثیر به سزایی در افزایش سرعت و روند دستیابی به اهداف سازمان و شرکت دارد. به گونه ای که می توان به بهترین نحو شامل بهبود کیفیت کل شرکت شد. یکی از ویژگی های مشترک در شرکت های خدماتی این است که خطاها و چالش های زیادی در آن ها انجام می شود. اما خوشبختانه با استخدام و به کارگیری یک حسابدار خدماتی و سایر افراد مرتبط و فعال در این حوزه می توان این چالش ها را برطرف کرد. در واقع هدف از انجام حسابداری خدماتی، آزمایش کردن میزان  همخوانی ‌های مربوط به ستون‌های طلبکار و بدهکار است. بر همین اساس می توان وظایف حسابدار خدماتی را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • مدیریت هوشمند و تنظیم جداول بدهکاران و بستکاران
  • ثبت اطلاعات مالی شرکت
  • ارائه گزارش ها
تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری کلیک کنید

حسابداری بازرگانی

شرکت ها و موسسات مختلفی در سراسر ایران به انجام فعالیت های بازرگانی می پردازند. انجام فعالیت های بازرگانی تاثیر زیادی در ایجاد و افزایش گردش مالی دارد. گردش مالی در شرکت های حسابداری شامل هزینه و درآمد است. بر همین اساس می توان گفت که حسابداری بازرگانی شامل بررسی سود و زیان شرکت است. در واقع روند کار حسابداری بازرگانی است که باید به بهترین نحو حساب شرکت را نظم بدهند و همچنین سود و زیان شرکت را در صورت های مالی منظم کنند.

وظایف حسابداری بازرگانی

حسابداران فعال در واحدهای بازرگانی، وظایف مختلف و متعددی دارند که برخی از آن ها جزء وظایف عمومی و مشترک بین حسابداران بخش های دیگر است. اما این حسابداران در شرکت ها و موسسات بازرگانی، وظایف تخصصی و منحصر به فردی دارند. یکی از مهم ترین وظایف حسابداری بازرگانی، ضبط و ثبت کردن اسناد حسابداری موسسه بازرگانی و تمهید صورت مالی است. علاوه بر این، با توجه به تعاریف ذکر شده در مورد حسابداری، می توان گفت که از جمله وظایف حسابداری بازرگاتی این است که باید بتواند امور مربوط به مکاتبات اداری، ثبت و بایگانی سندها، نحوه کار با ماشین ‌های اداری، تنظیم گزارش و سندهای مالی، شیوه انجام امور بانکی، قوانین مالیاتی و بیمه ای و … را بدون خطا و بهترین نحو انجام دهد. به گونه ای که بتواند کلیه امور مالی مربوط به شرکت را سر و سامان ببخشد. علاوه بر این، به طور دقیق تر می توان گفت که وظایف حسابداری بازرگانی به شرح زیر است:

  • تهیه صورت‌های مالی
  • تهیه سود و زیان شرکت
  • تنظیم ترازنامه مالی
  • تهیه و تنظیم صورت گردش نقدینگی شرکت

برای انجام کلیه وظایف ذکر شده که باید توسط حسابداری بازرگانی انجام شود، صرفا با استفاده از نرم افزارهای دقیق و کاربردی در این زمینه امکان پذیر است. خوشبختانه نرم افزارهای حرفه ای مناسبی برای انجام وظایف حسابداری بازرگانی وجود دارد. با استفاده از این نرم افزارها می توان بدون کم ترین خطا و در اسرع وقت کلیه امور مالی که بهبود روند نقدینگی سازمان است، را انجام داد.امیدواریم از مطالب این مقاله که به بررسی تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی پرداختیم بهره ی کافی را برده باشید.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی با پشتیبانی رایگان از وبسایت کاربرد کامپیوتر

تفاوت اصلی در روند کاری است. حسابداری خدماتی برای شرکت‌هایی است که خدمات را ارائه می‌دهند، در حالی که حسابداری بازرگانی برای شرکت‌ها و موسساتی است که فروش و خرید کالاها را انجام می‌دهند.

وجود واحد و بخش حسابداری برای بررسی و ثبت وضعیت مالی، و توجه به مبناهای حسابداری از ویژگی‌های مشترک در هر دو نوع حسابداری هستند.

در حسابداری خدماتی، تمرکز بیشتری بر روی اهمیت نگهداری حساب‌های بودجه‌ای و تعادل آنها وجود دارد. در حسابداری بازرگانی، تمرکز بر روی سود و زیان شرکت، ترازنامه مالی، و گزارش‌های گردش نقدینگی است.

در حسابداری خدماتی، وظایف شامل تهیه صورت‌های مالی، تنظیم گزارش‌ها، و مدیریت هوشمند جداول بدهکاران و بستکاران است. در حسابداری بازرگانی، وظایف شامل ثبت و ضبط اسناد حسابداری، تهیه ترازنامه مالی، و تهیه و تنظیم صورت گردش نقدینگی می‌شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید