کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

مالیات مکسوره چیست ؟ | انواع مالیات مکسوره

مالیات مکسوره چیست ؟ | انواع مالیات مکسوره

مالیات مکسوره چیست ؟

توجه و اهمیت دو چندان علم حسابداری به تعاریف و محاسبه موارد مختلف در کسب و کارها، سبب شده افرادی که قصد فعالیت در حوزه های حسابداری و مالی را دارند، با لزوم یادگیری مباحث مختلف آشنا شوند. یکی از مهم ترین مباحثی که یادگیری و تسلط بر آن در علم حسابداری ضرورت زیادی دارد، مالیات مکسوره است. مالیات مکسوره چیست ؟ منظور از مالیات مسکوره، مالیات تکلیفی است که هر فردی که مستلزم پرداخت مالیات است، باید آن را پرداخت نماید. در واقع طبق اصول و قوانینی که در پرداخت مالیات و توسط اداره مالیات تعیین شده، مالیات مکسوره همان مبلغی است که کارفرما زمان پرداخت کردن مبلغ صورت حساب از کل مبلغ از آن کسر می کند. سپس آن را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند. به طور کلی همه اشخاص حقوقی و حقیقی لازم است که برای توسعه و ایجاد زیر ساخت های مناسب جهت بهبود روند اقتصادی کشور، مالیات مکسوره را پرداخت نمایند. برای تعریف دقیق تر مالیات مسکوره، می توان گفت که مالیات‌ مکسوره از انواع مالیات‌ بر درآمد است که مبلغ اصلی که فرد موظف به دریافت آن است توسط اداره مالیات تعیین نمی شود. بلکه دریافت کردن آن بر عهده خود اشخاص حقیقی یا حقوقی است. در ادامه مقاله به نحوه محاسبه مالیات‌ مکسوره، انواع مالیات‌ مکسوره و نحوه پرداخت آن می پردازیم.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

چگونگی محاسبه مالیات مکسوره

با توجه به این که در قوانین مالیاتی و حسابداری، مالیات مسکوره به چندین دسته مختلف تقسیم می شود، نحوه محاسبه کردن مالیات مسکوره برای هر کدام از دست مالیات های زیر متفاوت خواهد بود. بنابراین زمانی که حسابدار قصد محاسبه کردن مالیات مسکوره برای انواع مشاغل و … را دارند، باید ابتدا با انواع مالیات مسکوره آشنا باشند و سپس بر اساس قوانینی که در اداره مالیات مشخص و تصویب شده، به محاسبه کردن مالیات مسکوره برای مشاغل و زیر مجموعه های زیر بپردازند.

مالیات مکسوره چیست ؟

خرید نرم افزار مالی بازرگانی از کاربرد کامپیوتر

انواع مالیات مکسوره چیست ؟

فردی که به عنوان حسابدار قرار است در یک شرکت یا سازمان اقتصادی، یا شرکت خصوصی یا دولتی استخدام شود، بسیار ضروری است که با انواع مالیات ها از جمله مالیات مسکوره آشنا شود. مالیات مسکوره به طور کلی به 6 دسته مختلف تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

مالیات بر اجاره

مالکانی که منزل یا مغازه ای را به افراد دیگر و مستاجران اجاره می دهند، موظف هستند که هر ساله مالیات مسکوره ملکی را که اجاره داده اند، پرداخت کنند. برای پرداخت مالیات مسکوره بهای اجاره قوانین مشخصی وجود دارد که پرداخت آن بر اساس قوانینی که به تصویب رسیده، لازم و ضروری است.

مالیات حقوق و دستمزد

یکی از انواع مالیات مکسوره که از حقوق افراد شاغل (از جمله کارمندان، کارگران و …)  که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند کسر می‌ شود. سپس به حساب سازمان امور مالیاتی واریز خواهد شد. بدین صورت که کارفرما وظیفه دارد که مالیات‌ حقوق و دستمزد را محاسبه  کرده و سپس کسر و پرداخت نماید. برای راحتی در پرداخت و محاسبه مالیات مسکوره حقوق و دستمزد شرکت های بزرگ و معتبر، از نرم افزارهای تخصصی حسابداری استفاده می کنند.

مالیات بر حق الوکاله

 هر نوع وکالتی (شامل وکالت دادگستری یا حق وکالت که  برای انجام امور خاص را دریافت می شود) به عنوان زیر مجموعه اصلی مالیات حق الوکاله محسوب می شود. حتی در این مورد قوانینی هم تصویب شده است، بدین صورت که وکیلان وظیفه دارند تا در قراردادهای خود 5 درصد از حق‌ الوکاله را به عنوان مالیات بر حق ‌الوکاله به سازمان مالیات پرداخت کنند.

مالیات قرارداد با موسسه بیمه

کلیه موسسه های بیمه وظیفه دارند که زمان تخصیص حق بیمه به نام بیمه گر اتکایی خارجی باید  2 درصد حق بیمه را  به عنوان مالیات مکسوره به اداره امور مالیاتی مربوطه  ارسال و واریز نمایند.

مالیات بر نقل و انتقال سهام

طبق قانون مالیات، دریافت مالیات برعهده شخصی است که انتقال سهام را انجام می دهد. بدین صورت که انتقال دهنده سهم تحت هر عنوانی باید حدود 4 درصد از ارزش سهم را به عنوان مالیات کم کرده و بعد به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند.

مالیات حق الزحمه پزشکان

همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی و … باید 10 درصد از حق  ‌الزحمه را که به کادر پزشکی خود اختصاص دهند و به عنوان مالیات‌های مکسوره در نظر بگیرند. سپس در زمان مقرر پرداخت نمایند. این نوع مالیات به تازگی در قوانین مالیاتی کشور ایران تعریف و تصویب شده و پزشکان در هر صورت موظف به پرداخت مالیات مسکوره هستند.

مالیات مکسوره به چه درامد هایی تعلق می گیرد ؟

برخی افراد تصور می کنند که پرداخت و دریافت مسکوره به مشاغل و کسب و کارهایی تعلق می گیرد که دارای جامعه فعالیت بزرگی و گسترده ای دارند. در صورتی که این گونه نیست؛ بلکه دریافت و پرداخت مالیات مسکوره به بسیاری از مشاغل و افراد حقیقی و حقوقی که دارای درآمد هستند، هم تعلق می گیرد. در واقع طبق قوانین مالیاتی، مالیات مسکوره به درآمدهای زیر تعلق می گیرد:

  • قرارداد حق الوکاله
  • مالیات اجاره موجران در اجاره ملک به اشخاص حقوقی
  • حق‌الزحمه پزشکان برای کار در مراکز درمانی
  • نقل و انتقال سهام
  • قرارداد با موسسات بیمه
  • قرارداد مضاربه
  • مالیات حقوق
  • منافع بلاعوض اموال
  • تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی
  • مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی و مدیران تصفیه و ضامن ‌ها
  • مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج

نحوه پرداخت مالیات مکسوره

همان طور که در پاراگراف های بالاتر و در ابتدای مقاله هم ذکر شد، همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید که مالیات مسکوره را بر اساس نوع مشاغل پرداخت نمایند. همچنین این افراد وظیفه دارند که ظرف مدت یک ماه این مالیات را پرداخت کنند. برای پرداخت و واریز کردن حق مالیات لازم است که به یک حوزه مالیاتی در نزدیک خود مراجعه کرده و سپس فیش مالیات مسکوره را دریافت نمایند. پس از آن باید که اطلاعات لازم را در فیش تکمیل کرده و برای پرداخت آن اقدام نمایند. در صورتی که اشخاص حقیقی یا حقوقی در طی بازه زمانی یک ماهه این مالیات مسکوره را پرداخت نکنند، طبق قوانینی مالیاتی جریمه می شوند.

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

مالیات مکسوره یا مالیات تکلیفی، نوعی مالیات بر درآمد است که از مبالغ مستحقات افراد یا شرکت‌ها تخصیص می‌یابد. این مبلغ توسط پرداخت کننده (مانند کارفرما یا فرد مستقل) کسر و به اداره مالیات پرداخت می‌شود.

مالیات مکسوره به چندین دسته تقسیم می‌شود:

    • مالیات بر اجاره
    • مالیات حقوق و دستمزد
    • مالیات بر حق الوکاله
    • مالیات قرارداد با موسسه بیمه
    • مالیات بر نقل و انتقال سهام
    • مالیات حق الزحمه پزشکان

محاسبه مالیات مکسوره برای هر دسته مختلف به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود. حسابداران باید با قوانین و مقررات مربوط به هر نوع مالیات آشنا باشند و محاسبات را بر اساس آن‌ها انجام دهند.

اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به پرداخت مالیات مکسوره هستند. آن‌ها باید مبلغ مالیات را که باید پرداخت کنند، از درآمد خود کسر کرده و سپس به اداره مالیات واریز کنند. این پرداخت‌ها معمولاً به طور ماهانه انجام می‌شود، و در صورت عدم پرداخت به موقع، جریمه ممکن است اعمال شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید