کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

مالیات بر دارایی چیست ؟ | انواع مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی چیست ؟ | انواع مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی چیست ؟

دولت برای تامین کردن بودجه فعالیت های مختلف خود از جمله فعالیت های فرهنگی، آموزشی، هزینه های درمانی، و … اقدام به دریافت مالیات از سازمان ها و شرکت های مختلف می کند. یکی از مهم ترین انواع این مالیات ها، مالیات بر دارایی است. مالیات بر دارایی چیست ؟ با این وجود برخی تصور می کنند این کار صرفا برای تامین هزینه ها و افزایش بودجه توسط دولت انجام می شود، در صورتی که این گونه نیست. بلکه دولت اهداف دیگری برای جمع آوری و دریافت مالیات بر دارایی دارد. اما سوال مهم این است که دولت بر چه اساس مالیات بر دارایی افراد را شناسایی و سپس مبلغی را دریافت می کند؟ برای دریافت این نوع مالیات مکانیزم و فاکتورهای مهمی در نظر گرفته می شود. در واقع این منبع در مالیات بر دارایی، بر اساس میزان دارایی های افراد یا ثروت آن ها تعیین می شود. افراد حقیقی یا حقوقی بر اساس درآمدی که دریافت می کنند، ارثی که به آن ها می رسد، یا روش های دیگری می توانند اقدام به خرید خانه، منزل، املاک مختلف، باغ، و دارایی ثابت و متغیر مختلف کنند. بسیاری از دولت ها در کشورهای مختلف برای کاهش فاصله طبقاتی دهک های مختلف، تنظیم بازارهای مالی، و بهبود سیاست گذاری های خود مالیات بر دارایی را از همه اقشار پر درآمد در جامعه دریافت می کند. اما به طور کلی تر مالیات بر دارایی انواع مختلفی دارد که در این مقاله به معرفی و بررسی آن می پردازیم.

خرید نرم افزار دارایی ثابت (اموال) از وبسایت کاربرد کامپیوتر

انواع مالیات بر دارایی چیست ؟

برای دریافت مالیات بر دارایی در بسیاری از کشورهای جهان قوانین مختلفی وضع شده است. بر اساس این قوانین دولت ها می توانند اموال و دارایی های ثابت افراد حقیقی و حقوقی مختلف را شناسایی کرده و بر اساس آن مبلغی تعیین شده که باید توسط افراد پرداخت شود. در واقع در صورتی که مجموعه همه دارایی های یک فرد از حد آستانه تعیین شده بیشتر شود، آن شخص موظف است که مالیات بر ثروت یا دارایی را پرداخت کند. به طور کلی طبق قانون تصویب شده در ایران مالیات بر دارایی به 5 دسته زیر تقسیم می شود:

مالیات سالیانه املاک و مساکن:

این نوع مالیات بر درآمد در صورتی که به درستی انجام شود، تاثیر زیادی در کاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت دارد. مالیات سالانه املاک و مساکن به خانه های لوکس و گران تعلق دارد. بر این اساس اگر قیمت کل منزل بیشتر از 10 میلیارد برآورد شود، مشمول مالیات خواهد بود. پس از این مبلغ نیز برای هر دسته از مبالغ و قیمت ملک، یک درصد مشخص و معین برای پرداخت مالیات بر دارایی تعیین خواهد شد.

مالیات خانه‌ های خالی:

این نوع مالیات بر دارایی به املاکی تعلق می گیرد که در آن ها هیچ فردی ساکن نیست و عملا از آن استفاده ای نمی شود. بر اساس قانون تصویب شده در سال 1394 خانه های خالی از سکنه بعد از یک سال مشمول پرداخت مالیات هستند. همچنین صاحبان املاک خالی برای سال دوم، موظف به پرداخت مالیات به اندازه نیمی از مالیات بر درآمد املاک هستند. بعد از سال سوم نیز باید ۱.۵ برابر آن را پرداخت کنند.

مالیات اراضی بایر:

مالیات اراضی بایر به زمین ها و املاکی تعلق می گیرد که بلا استفاده هستند. بر این اساس صاحبان این اراضی به هر دلیل که از زمین خود استفاده نمی کنند، باید مبلغی را بر اساس قانون که پس از بررسی اراضی و مدارک و اسناد آن تعیین می شود، پرداخت کنند. برای مثال در صورتی که بین 2 تا 4 سال از این اراضی استفاده نشده باشد، 2 درصد مالیات به آن تعلق می گیرد. همچنین اراضی که کاربرد مسکونی از آن ها شده است، باید 12 درصد مالیات به صورت سالیانه پرداخت کنند.

مالیات حق تمبر:

از مالیات حق تمبر ، برای الصاق تمبر و باطل کردن آن استفاده می شود. بر این اساس همه افرادی که دارای پروانه کسب هستند، باید برای اجرا شدن اسناد و مدارک خود، مالیات حق تمبر پرداخت نمایند. برای مثال هر شرکتی که ثبت می شود، مالیات حق تمبر آن، ۰.۵ در هزار سرمایه طی دو ماه بعد از ثبت تعیین می گردد.

مالیات ارث:

پرداخت مالیات بر ارث یکی از مهم ترین انواع مالیات بر دارایی محسوب می شود. در این نوع مالیات، مبلغ مالیات بعد از فوت صاحب دارایی و تقسیم آن بین وراث تعیین می شود. در مالیات ارث ممکن است بخشی از دارایی به عنوان معافیت مالیاتی حساب شده و از کل مبلغ دارایی کسر شود. برای مثال در این مورد هزینه کفن و دفن کسر می شود. همچنین میزان نزدیکی وراث در پرداخت و دریافت مبالغ تاثیر زیادی دارد. مالیات بر دارایی چیست ؟

برای خرید نرم افزار مالی (حسابداری) کلیک کنید

چگونگی محاسبه مالیات بر دارایی

همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، مالیات بر دارایی به چندین دسته مختلف تقسیم می شود. به همین دلیل نحوه محاسبه هر کدام از انواع مالیات ها متفاوت است. در واقع برای هر کدام از انواع مالیات ها میزان درصد مختلفی تعیین شده است. بر همین اساس کلیه سازمان ها و ادارات زیر نفع و زیر مجموعه با استفاده از سیستم های حسابداری به طور دقیق مالیات بر دارایی هر کدام از موارد ذکر شده را محاسبه می کنند.

تفاوت مالیات بر دارایی و مالیات بر مصرف

مالیات بر مصرف بر خلاف مالیات بر دارایی، در بخش مالیات های غیر مستقیم قرار می گیرد. در واقع زمانی موظف پرداخت این نوع مالیات هستید که از محصولات و خدمات مشمول مالیات استفاده نمایید. به طور جزئی تر می توان گفت که مالیات بر مصرف شامل مالیات بر فروش، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای وارداتی و مالیات غیر مستقیم است. همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، در هر کشور قوانین مختلفی برای پرداخت مالیات بر دارایی تعیین شده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما در ایران مالیات بر مصرف آن گونه که در کشورهای دیگر وجود دارد، شناخته نمی شود و به طور کلی حذف شده است. در واقع این اتفاق به دلیل اشکالاتی که در این مورد وجود دارد، مالیات بر ارزش افزوده را جایگزین مالیات بر مصرف کرده است.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

مالیات بر دارایی یک نوع مالیات است که دولت به افراد حقیقی و حقوقی بر اساس ارزش دارایی‌های آن‌ها تعیین می‌کند و از آن‌ها دریافت می‌کند. این مالیات به عنوان یک منبع درآمدی برای دولت استفاده می‌شود و ممکن است اهداف مختلفی داشته باشد.

دولت برای شناسایی دارایی‌های افراد از مکانیزم‌ها و فاکتورهای مختلفی استفاده می‌کند. این شناسایی ممکن است بر اساس درآمد، املاک و مسکن، ارث، و سایر دارایی‌ها انجام شود. بر اساس این شناسایی، مبلغ مالیات بر دارایی تعیین می‌شود.

در ایران، مالیات بر دارایی به چندین دسته تقسیم می‌شود:

  1. مالیات سالیانه املاک و مساکن
  2. مالیات خانه‌های خالی
  3. مالیات اراضی بایر
  4. مالیات حق تمبر
  5. مالیات ارث

محاسبه مالیات بر دارایی بر اساس نوع مالیات و قوانین مربوطه در هر کشور متفاوت است. معمولاً از درصد معینی از ارزش دارایی‌ها برای محاسبه مالیات استفاده می‌شود. سازمان‌ها و ادارات مالیات با استفاده از سیستم‌های حسابداری مختلف این محاسبات را انجام می‌دهند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید