کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

سند حسابداری چیست ؟ | انواع سند حسابداری

سند حسابداری چیست ؟ | انواع سند حسابداری

سند حسابداری چیست ؟

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوع سند حسابداری چیست ؟ بپردازیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در تمام شرکت ها و سازمان ها همواره باید اطلاعات مالی خود را به صورت یک سند حسابداری ثبت کنند و در اختیار داشته باشند تا بتوانند در صورت نیاز به راحتی به تمام آنها دسترسی پیدا کنند. در این سند های حسابداری اصولا تمام اطلاعات دقیق و مهم رویداد های مالی شرکت ها و سازمان ها ثبت می شود تا دچار کمبود بودجه و غیره نشوند. بدانید که سند های حسابداری به صورت تخصصی و ویژه طبق اصول و قوانینی مشخص در برنامه های حسابداری ثبت می گردند و ذخیره می شوند و می توان برای اطمینان بیشتر از روی تمام این سند های حسابداری پرینتی دریافت کرد و در دفاتر خود نیز قرار داد. این سند های حسابداری اصولا دارای برنامه ای تعیین شده و جدول هایی  مشخص هستند که در آنها باید اطلاعاتی در خصوص محصولات خریداری شده، بدهکار و بستانکار ثبت نمود.

هر سند حسابداری برای یک بدهکار و بستانکار قرار داده می شود تا اطلاعات خریداران و محصولات با یکدیگر دچار مغایرت نشود. سند ها کاملا دقیق و به روز هستند و همواره می توان به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرد و اطلاعاتی را وارد و یا خارج نمود به همین دلیل است که وجود سند ها در شرکت ها اهمیت به سزایی دارد و همه آنها برای این که دچار ضرر نشوند آنها را با دقت تهیه می کنند. هر سند دارای یک سربرگ می باشد که در آن نام شرکت ها و موسسه ها به صورت دقیق حک شده تا در صورت نیاز بتوان آنها را در اختیار بخش مدیریت قرار داد.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای مالی اداری

کاربرد سند حسابداری چیست ؟

سند های حسابداری اصولا کاربرد های ویژه و مهمی دارند که همین کاربرد ها باعث شده تا روز به روز به طرفداران تهیه سند های حسابداری افزوده شود. ناگفته نماند که از اصلی ترین کاربرد های این سند ها می توان گفت که آنها را برای ثبت دقیق اطلاعات و رویداد های مالی مورد استفاده قرار می دهند زیرا این عمل برای تمام سازمان ها و شرکت ها مهم می باشد تا دچار مشکلات نشوند، این اطلاعات مالی از جمله فاکتورهای فروش، قبض‌ها و رسیدها و غیره در این اسناد ثبت و ضبط می‌گردند. لازم به ذکر است که با وجود این دسته از سندها در حسابداری، امکان خطا در ثبت رویدادهای مالی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. این فعالیت باعث می شود تا حسابرسی ها دقیق تر انجام شود و امکان خطا در محاسبات هم توسط افراد کاهش پیدا کند.

برنامه های حسابداری کاملا دقیق و کاربردی هستند و با وارد کردن اطلاعات مربوطه در آنها می توان به راحتی سند هایی  را تهیه کرد که این سند ها بسیار مهم هستند و از بروز خطای مالی جلوگیری می کنند. برنامه های حسابداری پیشرفته و مدرن امروزی تهیه کردن و دسترسی به این سند ها را آسان تر کرده اند. در سند ها می توان حتی گزارش های لازمه مانند خرید و فروش و مبالغ را هم ثبت کرد تا بدانید که چه میزان هزینه و مبلغ را پرداخت کرده اید و چه میزان بدهکار و یا بستانکار هستید‌.

سند حسابداری چیست ؟

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

چند نوع سند حسابداری داریم؟

انواع سند حسابداری وجود دارد که اصولا این سند ها از جهت های مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند، سند های حسابداری در دو نوع مرکب و ساده دسته بندی می شوند. از انواع این سند ها نیز می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  1. سند افتتاحیه

  2. سند اختتامیه

  3. سند عمومی

  4. سند سیستمی

  5. سند بستن حساب

هر یک از سند های نام برده به نوبه خود حائز اهمیت هستند و باید در سیستم ها ثبت گردند و در اختیار مدیریت ها قرار بگیرند. این نمونه از سند ها براساس تعداد ارتیکل ها تعیین می شوند. تمام شرکت ها می توانند با اطمینان کامل از این سند ها استفاده کنند و به صورت کامل و دقیق تمام اطلاعات مالی و رویداد های خود را بنویسند و ثبت کنند تا در پایان دوره و سال بتوان با بررسی آنها به اطلاعات حساب خود دسترسی پیدا کرد. سند های حسابداری دستی و کامپیوتری هر کدام مشخصاتی دارند مثلا سند های دستی دارای فرمی از پیش چاپ شده و تعیین شده هستند که اطلاعات لازم را به صورت دست نویس در آنها ثبت می کنند و سند های کامپیوتری به گونه ای هستند که افراد اطلاعات را در فرم های قرار داده شده در سیستم به صورت کامپیوتری ثبت می کنند. نمونه های کامپیوتری همواره دقت و عملکرد بهتری دارند و پس از بستن سند امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد.

اجزای تشکیل دهنده سند حسابداری چیست ؟

سند های حسابداری دارای اجزای مشخص و معینی هستند که باید براساس این اجزای ثبت شده اطلاعات را وارد نمود، این اجزا بسیار مهم هستند و کمک می کنند تا اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار بگیرد، این اجزا عبارتند از موارد زیر:

  • تاریخ؛ با درج کردن تاریخ دقیق در صورت بروز مشکل می توان ثابت کرد که تاریخ دریافت و پرداخت وجه به مرکز در زمانی که انجام شده  و یا سفارش در چه زمانی به مشتری تحویل داده شده است و مشتری چه میزان وجهی باید پرداخت نماید. سند های حسابداری بدون تاریخ هیچ گونه اعتباری ندارند به همین دلیل وارد کردن تاریخ اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • شماره سند باید به صورت دقیق ثبت و نوشته شود تا بتوانند در صورت نیاز به شماره مورد نظر به راحتی دسترسی پیدا کنند به خصوص در سیستم ها که تعداد سند ها بسیار زیاد هستند.
  • حساب های سند یعنی باید در هر سند اطلاعات بدهکار و بستانکار را به صورت دقیق ثبت نمود.
  • سند های حسابداری باید ارتیکل بندی شوند تا حساب بدهکار و بستانکار یکسان باشند زیرا در صورت مغایرت در حساب ها سند در سیستم ثبت نخواهد شد.
  • آرتیکل ها همواره شامل کد حساب، عنوان و شرح ارتیکل، هزینه های اختصاص یافته، جمع اسناد و پیوست های سند حسابداری می شوند که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.

نبود و تکمیل نکردن هر یک از بخش های سند ها باعث می شود تا آن سند حسابداری در زمان بررسی مورد اعتبار قرار نگیرد و افراد نتوانند اثبات کنند که بدهکار و یا بستانکار هستند و در این میان دچار ضرر های هنگفتی شوند.

خرید نرم افزار اتوماسیون اداری از کاربرد کامپیوتر

سند حسابداری جهت ثبت دقیق و رصد اطلاعات مالی و رویدادهای مالی شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سندها به منظور جلوگیری از خطاهای مالی و ارائه اطلاعات دقیق به مدیران و حسابرسان، در برنامه‌های حسابداری به صورت تخصصی و ویژه ثبت می‌شوند.

سند حسابداری برای شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا این سندها اطلاعات دقیق و جامعی از رویدادهای مالی را در اختیار قرار می‌دهند. این اطلاعات کمک می‌کنند تا شرکت از دقت در ثبت معاملات مالی برخوردار باشد و از وقوع مشکلات مالی جلوگیری شود.

سند حسابداری به دو نوع ساده و مرکب تقسیم می‌شود. انواع مختلفی از سند حسابداری شامل سند افتتاحیه، سند اختتامیه، سند عمومی، سند سیستمی و سند بستن حساب وجود دارند. هر نوع سند دارای کاربردها و اهمیت خاصی است.

سند حسابداری از اجزای تشکیل‌دهنده‌ای مانند تاریخ، شماره سند، حساب‌های بدهکار و بستانکار، آرتیکل‌ها (شامل کد حساب و سایر جزئیات) تشکیل شده است. این اجزا به صورت دقیق باید وارد شوند تا اطلاعات مالی به صورت صحیح و کامل ثبت شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید