کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حساب تفصیلی چیست ؟ | انواع حساب تفصیلی

حساب تفصیلی چیست ؟ | انواع حساب تفصیلی

حساب تفصیلی چیست ؟

هر بنگاه اقتصادی پس از این که مدتی از فعالیت و آغاز به کار کردنش گذشت، باید نتیجه گزارش کار مالی خود تهیه و تنظیم کند. به طور کلی فعالیت های مالی یک بنگاه اقتصادی به دو دسته کلی هزینه ها و درآمدها تقسیم می شود.حساب تفصیلی چیست ؟ به همین منظور برای اطلاع دقیق از جزئیات ریز و مهم در هر کدام از دو دسته ذکر شده، باید از حساب تفصیلی استفاده کرد. به طور کلی هدف از اجرا و یادگیری اصول حسابداری شناسایی کردن حساب ها، هزینه ها و درآمد ها است. حساب تفصیلی در توصیف حساب های کل و معین تعریف می شود. بنابراین می توان گفت حساب تفصیلی به جزئی ترین و دقیق ترین اطلاعات مالی حساب های شرکت یا سازمان گفته می شود. دستیابی و به دست آوردن این اطلاعات یکی از مهم ترین بخش های حسابداری در سازمان های مختلف محسوب می شود. بنابراین شناخت کامل آن و اطلاع از کاربرد و نحوه تنظیم آن اهمیت زیادی دارد. در صورتی که قصد تنظیم و یادگیری حساب تفضیلی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خرید نرم افزار خرید و فروش (بازرگانی) از وبسایت کاربرد کامپیوتر

سند تفصیلی چیست؟

یکی از اصطلاحات مهم دیگری که همراه با حساب تفصیلی استفاده می شود، سند تفصیلی است. سند تفصیلی اطلاعاتی است که به یک حساب تفصیلی خاص و مشخص اشاره دارد. به گونه ای که تمامی رویدادهای مالی خاص در آن همراه با جزئیات کامل و دقیق درج می شود. در واقع در یک سند تفصیلی اطلاعاتی مانند نوع و شرح حساب با تمام ریز و جزئیات اطلاعات، اسم دو شرکت طرف حساب با ذکر تاریخ و شماره عطف و شماره ثبت سند، ثبت و درج می شود. به طور کلی لغت تفصیلی به نام شرح دادن است. بنابراین به اطلاعاتی اشاره دارد که به صورت مفصل و کامل و با جزئیات در یک سند درج می شود. امروزه با توجه به این که نرم افزارهای تخصصی زیادی در این زمینه طراحی و تولید شده، به راحتی می توان تمام اطلاعات لازم و ذکر شده در یک سیستم نرم افزاری حسابداری ثبت کرد.

حساب تفصیلی چیست ؟

انواع حساب تفصیلی چیست ؟

امروزه اطلاعات حسابداری و تهیه و تنظیم آن ها تا حدی حجیم و پیچیده شده که بر حسب نیازهای مختلف باید به دسته های جزئی تر تقسیم شوند. علاوه بر این، کاربرد و اهمیت تهیه و تنظیم حساب تفصیلی به گونه ای است که برای درج و ثبت اطلاعات مالی به صورت دقیق تر، حساب تفصیلی به دو دسته کلی تقسیم می شود:

حساب تفصیلی چند سطحی:

حساب تفصیلی چند سطحی یک نوع متفاوت و خاص از حساب تفصیلی است. در واقع همان طور که از نام آن پیداست، حساب ها را به چندین دسته و زیر طبقه مختلف تقسیم بندی می کند. برای مثال در صورتی که نیاز به ثبت کردن اطلاعات مالی دقیق تری داشته باشد، باید این اطلاعات به صورت تکمیل شده در حساب ها درج شود. بنابراین اطلاعات باید با استفاده از حساب تفصیلی چند تکمیلی به صورت تکمیل شده و با نظم بیشتری آماده و تنظیم شود. برای مثال حساب سپرده بانک صادرات به عنوان سطح اول و حساب سپرده بانک صادرات شعبه 10 به عنوان سطح دوم و الی آخر به شمار می روند.

حساب تفصیلی شناور:

منظور از حساب های تفصیلی شناور حساب هایی هستند که با حساب های معین به صورت شناور در ارتباط هستند. در واقع بدین صورت که یک حساب تفصیلی شناور می تواند با چندین حساب معین ارتباط نزدیک و تنگاتنگ داشته باشد. هدف اصلی برای استفاده و تعیین حساب تفصیلی شناور این است که در شرکت هایی که با یک دیگر حساب های متفاوتی دارند، برای حسابرسی بهتر و دقیق تر و نظم بهتر کمک زیادی می کند. استفاده از حساب تفصیلی شناور مزایای مختلفی دارد. در واقع حسابدار با آماده کردن این حساب می تواند زمان تجمیع حساب های یک شرکت یا سازمان مشخص، مبلغ نهایی بدهی یا طلب را به راحتی محاسبه و اعلام کند.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی با پشتیبانی رایگان از کاربرد کامپیوتر

کاربرد حساب تفصیلی چیست ؟

همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، تهیه و تنظیم حساب های تفصیلی به منظور ارائه دقیق ترین و ریزترین اطلاعات مالی و فعالیت های اقتصادی آماده و تنظیم می شود. اما سوال مهم این است که این عملیات ها دقیقا به چه منظور در سیستم های حسابداری ثبت می شوند؟ به طور دقیق تر می توان گفت وظیفه تنظیم این حساب ها نشان دادن دقیق مشخصات اشخاص و ارتباط مالی آنها با بنگاه اقتصادی است. بنابراین زمانی که این جزئیات به صورت دقیق تر و همراه با ریزترین اطلاعات ثبت می شود، به تنظیم و اطلاع از گردش حساب ها و مانده آن ها کمک زیادی می کند. بنابراین یک شرکت یا سازمان زمانی که بر طبق اصول حسابداری یک حساب تفصیلی جداگانه و منظم در سیستم حسابداری ثبت کند، با دید بازتر می تواند اطلاعات مالی را در دست داشته باشد. علاوه بر این، به مدیران مالی بخش های مختلف کمک می کند که بر اساس وضعیت فعلی سازمان یا شرکت اقدام به تنظیم و تعیین برنامه های استراتژیک، و تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کنند.

گزارش تفصیلی

گزارش تفصیلی نیز یکی از اصطلاحات پر کاربردی است که زمان تهیه و تنظیم حساب تفصیلی به کار می رود. گزارش تفصیلی به گزارش هایی گفته می شود که بر مبنای اطلاعات حساب های تفصیلی توسط حسابداران این بخش به همراه با جزئیات کامل تنظیم و ثبت می شوند. برای تهیه کردن گزارش تفصیلی ابتدا باید در سیستم نرم افزار حسابداری حساب های تفصیلی را آماده و مشخص کنید. برای مثال ابتدا عنوان حساب و در ادامه شرح حساب معین و حساب تفصیلی را در توضیحات آن را می نویسید. همچنین اگر زیر شاخه ای داشت به آن اضافه می کنیم. در مرحله بعد تاریخ ، شماره سند، شماره عطف و بقیه اطلاعات آن را وارد کنید. در مرحله آخر گزارش را تایید کنید تا در نرم افزار ثبت شود. یکی از نکات مهمی که زمان تهیه گزارش تفصیلی به آن توجه داشته باشید این است که باید سیستم نرم افزاری قدرتمند تهیه کنید. به گونه ای که به صورت دقیق چینش ارقام را انجام داده و گزارش ها را ارائه دهند.

برای خرید انواع نرم افزار از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

حساب تفصیلی یک نوع حسابداری است که اطلاعات مالی یک بنگاه اقتصادی را به صورت دقیق و جزئی در مورد هر حساب کل و معین ثبت می‌کند. این حساب‌ها به جزئیات ریزتری از هزینه‌ها و درآمدها پرداخته و اطلاعاتی مثل تاریخ، شماره سند، نام شرکت‌ها یا افراد مرتبط و دیگر جزئیات مالی را ثبت می‌کنند. حساب تفصیلی به صورت دقیق‌ترین اطلاعات مالی حساب‌های یک شرکت یا سازمان را نمایش می‌دهد.

سند تفصیلی اطلاعاتی است که به یک حساب تفصیلی خاص اشاره دارد. این سند جزئیات دقیق و کاملی را در مورد رویدادهای مالی مرتبط با یک حساب تفصیلی مشخص می‌کند. این شامل اطلاعاتی مانند نوع و شرح حساب، تاریخ، شماره سند، نام شرکت‌ها یا افراد مرتبط و دیگر جزئیات مالی است. سند تفصیلی به وضوح جزئیات مالی را برای حساب تفصیلی نمایش می‌دهد.

حساب تفصیلی چند سطحی: این نوع حساب تفصیلی حساب‌ها را به چندین دسته و زیردسته مختلف تقسیم می‌کند. به عنوان مثال، حساب سپرده بانک صادرات به عنوان سطح اول و حساب سپرده بانک صادرات شعبه ۱۰ به عنوان سطح دوم و به همین ترتیب تقسیم می‌شوند.

حساب تفصیلی شناور: این نوع حساب تفصیلی با حساب‌های معین به صورت شناور در ارتباط است. به این معنا که یک حساب تفصیلی شناور می‌تواند با چندین حساب معین مرتبط باشد. این نوع حساب تفصیلی به تجمیع و محاسبه آسان‌تر بدهی یا طلب یک شرکت یا سازمان کمک می‌کند.

کاربرد حساب تفصیلی عبارت است از:

  • ثبت دقیق و جزئی اطلاعات مالی در مورد هر حساب کل و معین.
  • ارائه اطلاعات دقیق‌تر برای مدیریت مالی و حسابرسی.
  • کمک به تنظیم و انجام حسابرسی بهتر و دقیق‌تر.
  • فهم بهتر گردش حساب‌ها و مانده‌های آن‌ها.
  • ارائه اطلاعات دقیق برای تصمیم‌گیری‌های مالی و استراتژیک در سازمان یا شرکت.
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید