کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ و چه کاربردی دارد

حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ و چه کاربردی دارد

حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

در علم حسابداری مباحث مهم و اصلی وجود دارد که یادگیری آن ها قبل از شروع فعالیت در این حوزه ضروری و لازم است. یکی از مهم ترین مباحثی که در شرکت ها و موسسات به آن اهمیت زیادی داده می شود، حسابداری بهای تمام شده است. حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ حسابداری بهای تمام شده زیر مجموعه حسابداری صنعتی است که در آن کلیه حساب های مرتبط با شرکت که در زمینه فروش کالا یا ارائه خدمات است، بررسی و پایش می شود. در واقع برای تعریف این حسابداری می توان گفت هزینه ایجاد و تولید محصولی است که به صورت مستقیم برای تولید استفاده شده و در یک شرکت به فروش می رسد. حسابداری بهای تمام شده در شرکت هایی با حوزه فعالیتی صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی این حسابداری کمک می کند که مدیران ارشد در شرایط اضطراری و لازم بتوانند تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ کنند. در واقع این حسابداری با هدف به دست آوردن بهای تمام شده هر واحد محصول و محاسبه کردن سود دقیق و هزینه ناشی از تولید آن انجام می شود. با محاسبه دقیق این حسابداری و تحلیل کردن آن می توان با دقت بالایی هزینه ها را مدیریت کرد، همچنین می توان برنامه ریزی دقیقی مبنی بر حساب و موارد تولیدی برای آینده یک شرکت تولیدی یا صنعتی تنظیم و آماده نمود. در صورتی که قصد فعالیت در حوزه حسابداری را دارید، یا هم اکنون در آن مشغول به کار هستید، همراه ما باشید تا با کاربرد حسابداری تمام شده، و اهمیت آن به طور کامل آشنا شوید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری با پشتیبانی رایگان

انواع بهای تمام شده در حسابداری

حسابداری بهای تمام شده به طور کلی به چندین دسته مختلف تقسیم می شود که کمک می کند حسابداران بتواند به صورت دسته بندی شده از هزینه هایی که در سازمان ها خرج و مصرف می شود، گزارش هایی آماده کنند. به طور کلی انواع بهای تمام شده در حسابداری به شرح زیر است:

بهای تمام شده استاندارد :

از این حسابداری بهای تمام شده برای محاسبه و مقایسه کردن شرایط استاندارد کارایی استفاده از نیروی انسانی، مواد اولیه موردنیاز بر تولیدات، ارائه خدمات و … استفاده می شود. با این که در این نوع حسابداری هزینه های مربوط به نیروی انسانی بخش کوچکی از هزینه های یک مجموعه، سازمان یا شرکت را در بر می گیرد اما بر کارایی نیروی انسانی تمرکز زیادی دارد.

حسابداری بهای تمام شده بر مبنای فعالیت :

در این نوع حسابداری، فعالیت های عمده شناسایی شده و متناسب با منابعی که در فعالیت ها مصرف می شود، یک هزینه سربار به آن فعالیت ها اختصاص داده می شود. سپس پس از این که هزینه سربار به فعالیت ها تعلق گرفت، محرک های هزینه هر فعالیت بررسی و شناسایی می شود. در نتیجه متناسب با مقدار مصرف شدن محرک هزینه در هر فعالیت، هزینه ای به محصولات اختصاص داده می شود.

بهای تمام شده حاشیه ای :

بهای تمام شده حاشیه ای مدل ساده شده حسابداری بهاء تمام شده است. این حسابداری به تحلیل و بررسی ارتباط بین هزینه فروش یک محصول، میزان فروش، میزان تولید شده از محصول، بها و سود و . . . می پردازد.

حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

همان طور که می دانید در یک واحد تولیدی یا صنعتی روزانه تعداد زیادی کالا یا خدمات به بازار عرضه می شود. به همین دلیل بررسی حسابداری بهای تمام شده، اهمیت زیادی دارد. چرا که با استفاده از آن می توان جزئیات کاملی از جزئیات تولید، مراکز ایجاد هزینه گزارش هایی را آماده کرد. پس از آماده شدن این گزارش ها را می توان در اختیار مدیران قرار داد تا آن ها بتوانند برای کل سازمان و برنامه ریزی های آینده تصمیمات درستی اتخاذ کنند. چرا که امروزه بازارها به شدت رقابتی شده و تولید کنندگان همواره سعی دارند با افزایش سود و کاهش هزینه ها عملکرد موفق تری داشته باشند.

خرید نرم افزار خزانه داری از وبسایت کاربرد کامپیوتر

اهمیت حسابداری بهای تمام شده

در پاراگراف های بالا توضیح دادیم که حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ حالا می خواهیم به اهمیت حسابداری بهای تمام شده بپردازیم. به طور کل حسابداری بهای تمام شده به عنوان یک ابزار مهم در حسابداری تلقی می شود که از آن در تعیین و محاسبه و کنترل کردن هزینه مواد، دستمزد، و … استفاده می شود. در این روش محاسبه کردن، دقیق و صحیح بودن اعداد اهمیت زیادی دارد. چرا که در نهایت مدیران ارشد و صاحبان سهام می توانند با دقت و تمرکز بیشتری به برنامه ریزی کردن و اخذ تصمیمات مهم بپردازند. مدیران ارشد پس از محاسبه کردن بهای تمام شده، می توانند با تصمیمات صحیح و اجرای موارد مهم در صورت سود کل شرکت یا سازمان را افزایش دهند. همچنین از طرفی هزینه های جانبی را کاهش دهند.

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

برخی حسابداران مبتدی زمان شروع کار خود، تصور می کنند که حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده با یک دیگر یکسان است. در صورتی که این گونه نیست و این دو، دو مبحث جدا از هم هستند.  حسابداری بهای تمام شده، با نام دیگر حسابداری هزینه شناخته می شود. در واقع حسابداری هزینه یا بهای تمام شده یک نوع فرایند حسابداری است که هدف آن به تصرف درآوردن هزینه های یک شرکت در زمینه تولید می باشد. علاوه بر این، در حسابداری هزینه ابتدا عملیات های اندازه گیری انجام می شود. بعد از آن هزینه ها به طور جداگانه برای مقایسه نتیجه های ورودی و انتقال آن ها به قسمت خروجی استفاده می شوند. در صورتی که در حسابداری مالی به فرایندهایی مانند خلاصه سازی، گزارش تمامی معاملات در یک کسب و کار و ثبت آن ها می پردازند. همچنین تصویری دقیق از عملکرد و وضعیت مالی شرکت یا کسب و کار در این نوع حسابداری به دست می آید. یکی از تفاوت های اصلی دیگر حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده این است که در حسابداری بهای تمام شده در ابتدا عملیات های اندازه گیری انجام می شوند. سپس  هزینه ها به صورت جداگانه برای مقایسه نتیجه های ورودی و انتقال آن ها به قسمت خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود برای مدیریت بهتر شرکت ها در عملکرد های مالی، از خروجی هزینه های که با استفاده از حسابداری بهام تمام شده به دست آمده استفاده شود.

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

حسابداری بهای تمام شده یک روش حسابداری صنعتی است که در آن تمامی هزینه‌های مرتبط با تولید یا ارائه خدمات به صورت جزئیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، به منظور تعیین بهای کلی تمام شده هر واحد محصول یا خدمت.

حسابداری بهای تمام شده به مدیران امکان می‌دهد تا به دقت هزینه‌های تولید یا ارائه خدمات را تحلیل کنند و در نتیجه بتوانند تصمیمات بهتری در مورد برنامه‌ریزی تولید، کنترل هزینه‌ها و افزایش سود بگیرند.

حسابداری بهای تمام شده به چندین نوع تقسیم می‌شود. به‌عنوان مثال، حسابداری بهای تمام شده استاندارد برای مقایسه کارایی، حسابداری بهای تمام شده بر مبنای فعالیت برای تخصیص هزینه‌ها به فعالیت‌ها، و حسابداری بهای تمام شده حاشیه ای که به تحلیل هزینه‌ها و سود در محصولات می‌پردازد.

تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده در این است که حسابداری مالی به تهیه گزارش‌های مالی کلی از وضعیت مالی شرکت می‌پردازد، در حالی که حسابداری بهای تمام شده بر هزینه‌های مرتبط با تولید یا خدمات متمرکز است و به تعیین بهای کلی تمام شده هر واحد محصول یا خدمت می‌پردازد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید