کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

تفاوت حسابداری و حسابرسی | معرفی 7 مورد از مهمترین تفاوت های انها

تفاوت حسابداری و حسابرسی | معرفی 7 مورد از مهمترین تفاوت های انها

تفاوت حسابداری و حسابرسی

ایا تا به حال به تفاوت حسابداری و حسابرسی فکر کرده اید ؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. حسابداری و حسابرسی دو مقوله مجزا هستند که از فرآیندهای مهم و دقیق در فعالیت های مالی و سوابق یک سازمان به شمار می روند. در واقع هر فرآیند یک مبحث جدا بوده که برای کاری خاص مورد استفاده قرار می گیرد. سیستمی شدن فعالیت های مالی شرکت ها و سازمان و اداره ها باعث شده تا سرعت و دقت همزمان در کنار هم قرار بگیرند. تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی در این است که حسابداری وظیفه حفظ صورت های مالی را دارد اما حسابرسی کار بررسی صحت صورت های مالی را دارد که توسط خود شرکت انجام می شود.حسابدار تمام صورت های مالی و سوابق شرکت را حفظ می کند تا دچار کم و کاست نشود و حسابرسی صحت و سقم آنها را به کمک اسناد و مدارک مورد بررسی قرار می دهد. حسابداری بیشتر برای معاملات روزانه انجام می شود و در آخر روز جمع بندی می گردد در حالی که حسابرسی سه ماهه یا سالانه انجام می شود و بررسی ها در طولانی مدت صورت می گیرد. در حسابداری گام هایی برداشته می شود که باید مطابق با قانون باشد و در حسابرسی هم تجزیه و تحلیل صورت های مالی بر خلاف قانون نیست.

در زیر به چند مورد مهم از تفاوت حسابداری و حسابرسی اشاره می کنیم:

  • زمان سنجی:

  • در حسابداری صورت های مالی و سوابق سازمان به طور مداوم و روزانه ثبت می شوند. در حالی که حسابرسی به صورت دوره ای بوده و پس از تهیه حسابهای نهایی و صورتهای مالی، معمولا به صورت سالانه انجام می شود.
  • شروع:

  • شروع حسابداری از پایان حساب است و شروع حسابرسی همیشه از جایی شروع می شود که حسابداری به پایان می رسد.
  • دوره زمانی:

  • حسابداری بر فعالیتهای مالی فعلی تمرکز دارد. اما حسابرسی بر صورتهای مالی گذشته متمرکز است.
  • پوشش:

  • در حسابداری کلیه معاملات، سوابق و بیانیه ها پوشش داده می شود. اما در حسابرسی صورتهای مالی و سوابق نهایی پوشش دهی می شود.
  • سطح جزییات:

  • حسابداری بسیار مفصل است و حسابرسی کلی است.
  • تمرکز:

  • ثبت و ارائه دقیق کلیه معاملات و صورتهای مالی تمرکز اصلی حسابداری است. اما حسابرسی بررسی صحت و قابلیت اطمینان صورتهای مالی می باشد.
  • هدف، واقعگرایانه:

  • هدف از حسابداری تعیین وضعیت مالی، سودآوری و عملکرد است. در حالی که هدف حسابرسی افزودن اعتبار به صورتهای مالی و گزارشات شرکت است.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزار های حسابداری

حسابداری چیست؟

حسابداری فرایندی دقیق است که در طول روز انجام می شود و حسابداری وظیفه دارد تا از صورت های مالی و تمام اسناد و مدارک به بهترین شکل محافظت کند. جذب، طبقه بندی، جمع بندی، تجزیه و تحلیل و ارائه معاملات مالی، سوابق، صورتها، سودآوری و موقعیت مالی یک سازمان کاری است که حسابدار باید در طول روز به صورت مجزا به آنها بپردازد. در واقع زبان تخصصی تجارت حسابداری است چون سازمان ها و شرکت ها به کمک آن می توانند به جمع بندی هزینه ها و درآمدها و … بپردازند. حسابداری به کمک نرم افزارهای مختلفی انجام می شود که همگی کاملا دقیق و بروز هستند.کارهای حسابداری توسط کارمندان شرکت صورت می گیرد. این کار مداوم بوده و شاخه های مختلفی مانند حسابداری هزینه، حسابداری مدیریت، حسابداری مالی و… را به خوبی پوشش دهی می کند. حسابدار باید کار حسابداری را با دقت بالا انجام دهد تا کم و کاستی و ضرری متحمل سازمان نشود. حسابداری از آن جهت مهم است که هر کسب و کار بر اساس ارقام یا اعداد خاصی اندازه گیری می شود و این اعداد با استفاده از حسابداری تهیه می شوند. ثبت این ارقام در نرم افزار حسابداری باید به درستی صورت بگیرد.

برای خرید انواع نرم افزار مالی حسابداری از کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

حسابرسی چیست؟

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم حسابرسی یک مقوله جدا بوده که برای بررسی صحت و سقم صورت های مالی مورد استفاده قرار می گيرد. در حسابرسی سوابق و صورت های مالی یک شرکت و سازمان مورد بررسی قرار می گیرد. حسابرسی برای همه افراد حقوقی واجب است و باید بررسی های کلی را انجام دهند. حسابرسی ها به صورت سه ماهه و سالانه انجام می شوند و توسط کادر مجرب انجام می شوند. پس از تهیه نهایی صورتهای مالی و حساب ها حسابرسی انجام می شود.حسابرسی طبق قانون و مقررات صورت می گیرد و در آن حسابرس وظیفه بازرسی و بررسی صورت های مالی طبق قانون را دارد و باید نظرهایی مبنی بر صحبت صورت های مالی را صادر کند.  دامنه کار حسابرسی توسط قوانین قابل اجرا تعیین می شود. حسابرسی به ۲ دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. حسابرسی داخلی بیشتر توسط کارکنان داخلی سازمان انجام می شود و حسابرسی خارجی را حسابرسان انجام می دهند که از طرف سازمان سهامداران تعیین شده آمده اند. در بیشتر موارد وظایف حسابدار و حسابرسی یکی بوده و هر دو به حفظ و بررسی صورت های مالی می پردازند.

چه مواردی در حسابرسی مورد نیاز است؟

در حسابرسی صورت های مالی و سوابقی که توسط حسابدار جمع آوری و حفظ شده نیاز است. بررسی، تأیید و ارزیابی صورتهای مالی سازمان بر عهده حسابرس است که به صورت ماهانه و سالانه آنها را به شرکت تحویل می دهد. حسابرسی تنها به صورت های مالی یک سازمان نیاز دارد که به ارزیابی و بررسی آنها می پردازد و به کمک اسناد و مدارکی که حسابدار جمع آوری کرده صحت این اطلاعات را مشخص می کند. حسابرسی را می توان به عنوان فعالیت و آخرین گام مالی نام برد. حسابرسی به کمک کارکنان سازمان هم انجام می شود. افرادی که مدرک حسابداری و حسابرسی دارند برای انجام این کار بهترین گزینه هستند.حسابرسی معمولا از صورتها و سوابق مالی به صورت نمونه استفاده می کند. تمرکز اصلی حسابرسی بررسی صحت صورت های مالی است و قابلیت اطمینان صورتهای مالی و قضاوت در مورد اینکه آیا صورتهای مالی تصویری واقعی از وضعیت مالی واقعی واحد تجاری ارائه می دهند یا خیر. حسابرسی طبق قوانین و مقررات صورت می گیرد و در صورتی که حسابرس قضاوت نادرستی را اعلام کند مشمول حقوق نخواهد شد. اسناد و مدارکی که حسابدار از آنها محافظت می کند اساس کار حسابرس است که به کمک آنها می تواند نظر نهایی خود را به ثبت برساند و قضاوت درستی داشته باشد.امیدواریم در این مقاله که در مورد موضوع تفاوت حسابداری و حسابرسی بود از مطالب بهره ی کافی را برده باشید.

خرید انواع نرم افزار خزانه داری (دریافت و پرداخت) از کاربرد کامپیوتر

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید