کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

تفاوت حسابداری مالی و صنعتی در چیست ؟

تفاوت حسابداری مالی و صنعتی در چیست ؟

تفاوت حسابداری مالی و صنعتی

حسابداری صنعتی و حسابداری مالی دو مورد از کاربردی ترین انواع حسابداری ها در کسب و کارهای مختلف محسوب می شوند. این دو نوع حسابداری تفاوت های عمده و مهمی دارند که آشنایی با آن ها در حسابرسی هر چه دقیق تر و بهتر به افراد فعال در این حوزه کمک می کند. به طور کلی تفاوت حسابداری مالی و صنعتی در این است که تمرکز حسابداری صنعتی روی تصمیمات درونی سازمان است. در صورتی که تمرکز حسابداری مالی روی صورت های مالی اشخاص بیرون سازمانی است. اما تفاوت بین این دو حسابداری صرفا به این دو مورد محدود نمی شود. بلکه تفاوت ها و تمایزهای ویژه ای دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای مالی و حسابداری

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی یکی از شاخه های اصلی حسابداری است که همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای مدیریت قسمت مالی خود به آن نیاز مبرم دارند. حسابداری یا  Financial Accounting اشاره به رسیدگی امور مالی یک شرکت دارد. به طور کلی یک تعریف ساده و جامع در مورد حسابداری مالی وجود دارد و این است که: حسابداری مالی شامل عملیات مختلفی از جمله ثبت، جمع بندی، تنظیم گزارش در مورد تعاملات تجاری یک کسب و کار در یک بازه زمانی مشخص است. در طی این بازه زمانی تمامی فرایندهای مالی از جمله صورت حساب های مالی، تراز نامه ها، آمار سود  و زیان ها، محاسبه شده و سپس در سیستم ثبت می شود. یکی از مهم ترین و ضروری ترین مراحل این نوع حسابداری بررسی روند کار سازمان یا یک کسب و کار است. در واقع در حسابداری مالی به کوچک ترین جزئیات فعالیت هایی که در یک سازمان صورت گرفته توجه می شود. سپس گزارش های مدون و رسمی از فعالیت های مالی انجام شده، به سازمان مورد نظر ارائه می شود. هر سازمان، شرکت یا کسب و کار از انجام اقدامات حسابداری مالی اهداف مشخصی دارد که شامل موارد زیر است:

  • حسابداری مالی به سازمان کمک می کند تا در چارچوب قوانین مالی حرکت کرده و دچار نقصان نشود.
  • به مدیریت سازمان کمک می کند تا در راستای شکوفایی و رشد اهداف خود حرکت کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.
  • در صورتی یک شکایت یا نقص از طرف شاکی پرونده ارائه شود، ارائه گزارش حسابداری دقیق از نظر حقوقی اهمیت و ارزش زیادی دارد.
  • اگر افراد دیگری قصد سرمایه گذاری روی پروژه های مختلف را دارند، با ارائه گزارشات مالی دقیق می توانند با دید بازتر تصمیم گیری کنند.
  • امکان ارائه اطلاعات مالی دقیق به تامین کنندگان کالا و خدمات وجود دارد.
  • در صورتی که نیازمند به دریافت وام و مساعدت های مالی باشید، لازم است که صورت حساب های مالی دقیقی ارائه کنید.
  • امکان بررسی دقیق تر عملکرد سازمان وجود دارد.
  • کمک می کند که نقاط ضعف و قوت کار مشخص شده و مدیران بتوانند تصمیمات بهتر و جدیدی اتخاذ کنند.
  • ارائه دید کامل و دقیق برای اخذ تصمیمات مالی در آینده بهتر وجود دارد.

برای خرید نرم افزار خزانه داری (دریافت و پرداخت) کلیک کنید

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی نیز یکی از زیر شاخه های اصلی حسابداری است که در آن به محاسبه بهای تمام شده تمام کالاها پرداخته می شود. به طور کلی کنترل و مدیریت هزینه ها زمان اخذ تصمیمات مهم برای کاهش هزینه های اضافه و افزایش سود شرکت، زیر شاخه اهداف و اقدامات اصلی حسابداری صنعتی قرار می گیرد. در تعریف ساده حسابداری صنعتی یا Cost Accounting می توان گفت که این شاخه از حسابداری بهای تمام شده تمام زیر شاخه های اصلی حسابداری را به منظور افزایش سود یک شرکت و ارائه یک دید مالی را حساب و بررسی می کند. در واقع این شاخه از حسابداری به مدیران مالی کمک می کند تا با محاسبه بهای تمام شده، بتوانند در مواقع ضروری تصمیمات الزامی را برای تعیین هزینه کالا را تعیین نمایند. استخدام و به کارگیری حسابدار صنعتی در راستای رسیدن به اهداف زیر بسیار تعیین کننده  و موثر است:

  • جمع آوری و ارائه گزارشات حسابرسی مربوط به بورس
  • آسان کردن روند حسابرسی قانونی
  • امکان افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی
  • امکان بررسی عملکرد سازمان و تحلیل گزارشات به دست مدیران ارشد
  • تهیه گزارش های مالی برای ارائه صورت حساب های مالی دقیق

مقایسه حسابداری مالی و صنعتی

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با حسابداری مالی و حسابداری صنعتی و روند کار هر دو رشته آشنا شدید. اما به طور کلی این دو زیر شاخه تفاوت های مهمی با یک دیگر دارند که به شرح زیر است:

  • حسابداری صنعتی اطلاعات مربوط به نیروی کار و سربار، مواد، و … که در فرایند تولید استفاده می شود را ثبت می کند. اما حسابداری مالی اطلاعات مالی دقیق را به تصمیم گیرندگان ارائه می کند.
  • حسابداری صنعتی اطلاعات را به افراد داخل سازمان ارائه می کند. اما در صورتی که در حسابداری مالی اطلاعات مالی به افراد تصمیم گیرنده ارائه می شود. ممکن است این افراد داخل یا خارج سازمان باشند.
  • جزئیات اطلاعات مالی در حسابداری صنعتی به مدیریت گزارش داده می شود. حسابداری مالی جزئیات و گزارشات مالی در بازه زمانی مشخص ارائه می شود.
  • گزارش های تهیه شده در حسابداری مالی، یک قالب استاندارد دارد. اما حسابدار صنعتی می تواند گزارشات مالی را در فرم و قالب مورد نظر ارائه کند.
  • هدف حسابداری مالی ثبت کامل و دقیق تراکنش های مالی است. اما هدف حسابداری صنعتی کنترل و کاهش دادن هزینه ها است.
  • در حسابداری صنعتی امکان پیش بینی از طریق تکنیک بودجه بندی امکان پذیر است. در صورتی که در حسابداری مالی، امکان پیش بینی کردن وجود ندارد.
  • گزارش های ارائه شده در حسابداری مالی، طبق هزینه های پرداخت شده در گذشته است. اما حسابداری صنعتی روی هزینه ها و قیمت های روز تمرکز و تاکید دارد.
  • حسابداری صنعتی هزینه های تاریخی و ثبت شده را ثبت می کند. اما در حسابداری مالی فقط هزینه های مربوط به تاریخ ثبت می شود.
  • حسابداری صنعتی فقط برای سازمان هایی که به تولید محصولی می پردازند، الزامی است.اما حسابداری مالی برای تمام سازمان ها ضروریت دارد.
امیدواریم از مطالب این مقاله که در مورد تفاوت حسابداری مالی و صنعتی بود بهره ی کافی را برده باشید.

خرید نرم افزار خرید و فروش (بازرگانی) از شرکت کاربرد کامپیوتر

حسابداری مالی، فرآیندی است که به ثبت و گزارش تراکنش‌های مالی در یک سازمان پرداخته و به تمرکز بر صورتهای مالی و ارائه گزارشات مالی به منظور ارائه اطلاعات به سهامداران، مدیران، سرمایه‌گذاران و افراد خارج از سازمان می‌پردازد.

حسابداری صنعتی، به محاسبه و کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده تمام مرتبط با تولید محصولات یا خدمات می‌پردازد. هدف اصلی آن کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش سود شرکت است.

تفاوت اصلی این دو نوع حسابداری در تمرکز و هدف است. حسابداری مالی تمرکزش بر روی تراکنش‌های مالی و ارائه اطلاعات به خارج از سازمان است، در حالی که حسابداری صنعتی تمرکزش بر کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده است.

حسابداری مالی اطلاعاتی را به منظور تصمیم‌گیری‌های خارجی از سازمان فراهم می‌کند، در حالی که حسابداری صنعتی اطلاعاتی را جهت تصمیم‌گیری‌های داخلی و کاهش هزینه‌ها ارائه می‌کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید