کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

انبار گردانی چیست ؟

انبار گردانی چیست ؟

انبار گردانی چیست ؟ و چه کاربردی دارد

در این مقاله ما به موضوع انبار گردانی چیست ؟ پرداخته ایم تا اخر مطالب همراه ما باشید. یکی از فعالیت های مهم و زمان بر تمام مجموعه های تولید کننده و فروشنده همواره انبار گردانی می باشد. بدانید که در این روش تمام لوازم و قطعات و محصولات باقی مانده به صورت دقیق شمارش می شوند تا افراد بدانند که به کدام محصولات و لوازم نیاز دارند و کدام محصول را به اندازه کافی دارا می باشند. این روش بسیار دقیق و کامل می باشد و با کمک آن می توان به راحتی به موجودی خود دست پیدا کرد. این فعالیت از گذشته های دور به صورت ویژه انجام می شد که زمان بسیاری برای افراد رقم می زد اما امروزه این فعالیت با اصول و استاندارد های مختلفی انجام می شود که هم دقت بیشتری دارند و هم زمان کمتری را صرف خود خواهند کرد. در تمام موسسه ها و شرکت ها و کارخانه ها اصولا انبار گردانی ها به صورت سالانه انجام می شوند به گونه ای که پایان هر سال مانده و موجودی انبار ها مورد بررسی قرار می گیرند تا بدانند که در طول سال چه میزان از محصولات به فروش رسیده اند و چه میزان از آنها در انبار باقی مانده تا بتوان برای سال جدید محصولات جدید را خریداری نمود و تولید کرد و در انبار ها قرار داد.

لازم به ذکر است که این فعالیت باید طبق اصول و استاندارد ها انجام شود تا دچار مشکلات نشوید و بتوانید با موجودی خود آشنا شوید، بدانید که برخی مراکز مانند تولید کنندگان که محصولات بیشتری دارند و یا دارای چندین انبار هستند این فعالیت یعنی انبار گردانی و محاسبه ها را چندین بار در سال انجام می دهند تا دچار کسر موجودی نشوند.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

انواع انبارگردانی:

انواع انبار گردانی وجود دارد که از نظر روش و نحوه محاسبه با یکدیگر متفاوت هستند، در کل سه نوع انبار گردانی در بازار ها وجود دارد که ما در زیر به این سه نوع اشاره خواهیم کرد:

  1. انبار گردانی پایان سال:

این شیوه اصولا پایان سال انجام می شود تا بتوان موجودی کامل خود را به دست آورد.

  1. انبار گردانی میان‌دوره:

 این شیوه اصولا دوبار در سال انجام می شود که یکی در میان سال و یکی پایان سال انجام می شود که بتوان بهتر به موجودی دسترسی پیدا کرد و همچنین برای مراکز بزرگ کاربرد دارد.

  1. انبار گردانی رندوم:

در این شیوه انبار گردانی همواره چندین بار در سال یا به صورت ماهانه انجام می شود تا مراکز بسیار بزرگ و وسیع بتواند به موجودی دقیق خود دست پیدا کنند.

هر یک از روش های نام برده برای مرکزی مناسب هستند و موسسه ها با انجام آنها تلاش می کنند تا به موجودی خود دسترسی پیدا کنند و بدانند که تعداد ثبت شده در سیستم با تعداد شمارش شده مغایرت ندارد و کاملا یکسان می باشد. متفاوت بوده حرفه ها و فعالیت ها و همچنین متنوع بودن حجم محصولات هر مرکز باعث شده تا روش های مختلفی هم برای انبار گردانی ها فراهم گردد تا هر مجموعه بتواند متناسب با شرایط و موقعیت خود نحوه انبار گردانی را انتخاب نماید.

مزایای انبار گردانی چیست ؟

انبار گردانی همواره مزیت های فراوانی را هم برای شما به همراه خواهد داشت، مزیت های فراوان این فعالیت باعث شده تا تمام مراکز به انجام آن روی بیاورند تا در پایان سال دچار کمبود محصول و بودجه نگردند، از مهمترین مزیت های این محصول می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • با انجام این فعالیت شما می توانید از موجودی دقیق خود در انبار مطلع شوید و بدانید که موجودی انبار با صورت حساب مالی یکسان است.
  • خطا افراد در این روش کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.
  • می توان محصولات قابل مصرف و غیر قابل مصرف را جدا نمود.
  • از جمع آوری بیش از حد محصولات در انبار هم جلوگیری خواهد شد و در نتیجه محصولاتی که خوراکی و قابلیت فساد دارند از بین نمی روند.

مزیت های فراوان این فعالیت باعث شده تا روز به روز به تعداد مصرف کنندگان آن در بازار ها افزوده شود و افراد نیز بتوانند محاسبات دقیقی را در زمینه محصولات خود انجام بدهند و در اختیار داشته باشند.

انبار گردانی چیست ؟ این مطلب را هم بخوانید: اپلیکیشن سفارشگیری مویرگی چیست ؟

مراحل انبارگردانی به چه صورتی است؟

انبار گردانی ها همان گونه که گفتیم در بازار ها باید طبق اصول و استاندارد ها انجام شود تا شما بتوانید به موجودی ها به درستی دسترسی پیدا کنید، از مراحل انبار گردانی ها می توان موارد زیر را نام برد:

  1. تعیین کردن فردی برای شمارش محصولات موجود در انبار.
  2. تهیه کردن تجهیزات و لوازم موجود برای شمارش مانند فرم شمارش
  3. برنامه ریزی برای شروع بخش و ساعت شروع
  4. بررسی تمام طبقات و انبار ها توسط افراد با تجربه و خبره
  5. بررسی تمام حواله ها و رسید های قبل از انبار گردانی
  6. نظارت بر فعالیت شمارش گر ها
  7. جلوگیری از ورود و خروج کالا به انبار
  8. شمارش در صورت نیاز در دو مرحله
  9. در آخر هم باید یک صورتجلسه را تهیه کرد و با صورتحساب های سیستم مقایسه نمود تا دچار مغایرت نباشند.

تمام این مراحل باید به صورت دقیق و کامل انجام شوند تا افراد هنگام خرید و فروش دچار مشکل نشوند و به تعداد دقیق محصولات داخل انبار هم دسترسی پیدا کنند.

هدف از انبار گردانی چیست ؟

انبار گردانی یک هدف بسیار مهم و ویژه دارد که افراد براساس این هدف اقدام به انبار گردانی می کنند، بدانید که هدف اصلی اطلاع دقیق از موجودی درون انبار می باشد تا بتوان در صورت نیاز محصولات به اتمام رسیده را تنها خریداری نمود، البته بدانید که هدف از انجام این کار اطلاع از یکسان بودن موجودی صورتحساب ها با موجودی انبار می باشد زیرا وجود مغایرت می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. با وجود انبار گردانی ها حتی میزان سود دهی موسسه ها هم مشخص خواهد شد به همین دلیل در پایان دوره انبار گردانی ها را باید انجام داد تا بدانید که چه میزان سود در دوره داشته اید. با این فعالیت می توان از خطا های افراد هنگام شمارش و ثبت سیستمی و همچنین از بروز مشکلاتی مانند فروش غیر مجاز محصولات موجود در انبار جلوگیری کرد. پس بدانید که هدف اصلی همان بررسی دقیق محصولات موجود در انبار ها می باشد که اهمیت زیادی برای موسسه ها دارد.

برای خرید نرم افزار خرید و فروش (بازرگانی) کلیک کنید

انبار گردانی یک فعالیت مهم در مدیریت موجودی است که به شمارش دقیق و بررسی محصولات و لوازم موجود در انبارها برای اطمینان از صحت موجودی و جلوگیری از خطاها و مشکلات مربوط به موجودی ها می‌پردازد.

انبار گردانی به کسب و کارها کمک می‌کند تا به دقت از موجودی خود آگاه شوند، از خطاها جلوگیری کنند، اطمینان حاصل کنند که موجودی ها با سیستم ثبت‌های مالی یکسان دارند، و همچنین به بهبود مدیریت و برنامه‌ریزی موجودی کمک کند.

انبارگردانی ممکن است به صورت پایان سال، میان‌دوره یا رندوم انجام شود. هر کدام از این انواع با توجه به نیازها و شرایط مربوط به هر سازمان انتخاب می‌شود.

مزایای انبار گردانی شامل دستیابی به اطلاعات دقیق از موجودی، کاهش خطاها، جلوگیری از جمع‌آوری بیش از حد محصولات، تفکیک محصولات قابل مصرف و غیر قابل مصرف، و بهبود مدیریت موجودی و سودآوری می‌شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید