کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ و چه کاربردی دارد

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ و چه کاربردی دارد

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ 

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ همه کسب و کارهایی که با حوزه های فعالیت مختلف راه اندازی می شوند، طبیعتا هزینه های زیادی را برای انجام امور مختلف صرف می کنند. به همین دلیل صاحبان کسب و کار نیز باید  فعالیت‌‌ های که به کسب و کار خود مربوط می شود از جمله درآمد، هزینه و زمانی که برای کسب و کار صرف می ‌شود را اندازه‌ گیری کنند. هدف از انجام این کار، این است که مدیران کسب و کار بتوانند تصمیم گیری های لازم را به صورت صحیح انجام دهند. یکی از مهم ترین اقدامات و پارامترها برای اندازه گیری کردن، استفاده از ابزار شاخص عملکرد کلیدی و یکی از مهم ترین شاخص ها، نرخ بازگشت سرمایه است. استفاده از شاخص نرخ بازگشت سرمایه باعث کاهش ضرر و زیان های مختلف برای کسب و کار شده و این ضررها را به سود تبدیل می کند. به همین دلیل می توان گفت استفاده از نرخ بازگشت سرمایه و محاسبه کردن آن، به رشد سازمان ها کمک زیادی می کند. به همین منظور در ادامه این مقاله به تعریف کامل نرخ بازگشت سرمایه، اهمیت و مزایای آن می پردازیم.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای تخصصی حسابداری

تعریف نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه ROI مخفف کلمه Return on investment است. این شاخص مربوط به محاسبه سود یک سرمایه گذاری در امور مالی است. در واقع می توان گفت نرخ بازگشت سرمایه، نسبت درآمد به سرمایه در یک کسب ‌و کار را محاسبه می کند. بنابراین هر چه میزان این نسبت بیشتر باشد، توانایی سود دهی آن کسب و کار نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، در صورتی که قصد سرمایه گذاری یا شروع به کار کردن در یک حوزه را دارید، با محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه کسب و کاری را انتخاب کنید که سود بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

نحوه محاسبه کردن نرخ بازگشت از سرمایه

نحوه محاسبه کردن نرخ بازگشت از سرمایه برای همه کسب و کارها و افراد مختلف یکسان است. برای محاسبه این نرخ کافی است که سود حاصل از سرمایه گذاری را بر هزینه سرمایه‌ گذاری تقسیم کرده و سپس عدد به دست آمده را به صورت نسبت و درصد به دست آورید. پس از آن می توان این عدد را تجزیه و تحلیل کرد و از وضعیت مالی آن کسب و کار اطمینان حاصل کرد.بنابراین پس از محاسبه کردن و به دست آمدن عدد حاصل شده، می توان گفت که اگر ارزش فعلی سرمایه گذاری از ارزش اولیه آن بیشتر باشد، سرمایه گذاری در آن کسب و کار سود داشته است. در غیر این صورت باید بررسی کنید که دلیل زیان حاصل شده چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ 

کاربرد نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

همه کسب و کارهای مختلف زمان راه اندازی شدن، هزینه های جانبی زیادی را صرف می کنند که هر کدام در بخش های مختلف سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، کسب و کارها با حوزه های کاری و فعالیت مختلف، همواره به دنبال رشد و پیشرفت هستند و برای این کار نیز روش های مختلفی را انجام می دهند و امتحان می کنند. یکی از بهترین روش های موثر برای رشد یک کسب و کار و بهبود وضعیت سازمان یا یک شرکت، محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه است. در واقع بنابر تعاریف ذکر شده می توان گفت که نرخ بازگشت سرمایه کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

یکی از مهم ترین کاربردهای نرخ بازگشت سرمایه است که با استفاده از آن و امکان محاسبه کردن آن کسب و کارها می توانند فرصت جدیدی برای سرمایه گذاری های آتی خود به دست آورند. در واقع با محاسبه ROI علاوه بر این که امکان محاسبه کردن سرمایه گذاری وجود دارد؛ بلکه مدیران مالی و صاحبان کسب و کار می توانند سرمایه گذاری های مختلف را با یک دیگر مقایسه کرده و سپس هر کدام که سود بیشتری دارد را انتخاب کنید.در واقع با توجه به این که تعریف نرخ بازگشت سرمایه این است که نسبت سود به ‌دست‌آمده به هزینه پرداختی چقدر است؟ مدیران مالی و سرمایه گذاران زمانی که بتوانند در ازای سرمایه گذاری انجام‌ شده، خروجی بهتری دریافت کنند؛ و همچنین با روش های مقرون به صرفه تر بازده بیشتری داشته باشند؛ می توان شاهد افزایش نرخ بازگشت سرمایه باشید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ 

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

مزایای نرخ بازدهی سرمایه گذاری چیست؟

انجام روش های مختلف محاسبه کردن نرخ بازدهی سرمایه یا سرمایه گذاری مزایا و معایب مختلفی دارد که شناخت این موارد برای مدیران کسب و کارها خالی از لطف نیست. از جمله مهم ترین مزایای ROI (نرخ بازگشت سرمایه) می توان موارد زیر را نام برد:

  • فرمول نرخ بازگشت سرمایه بسیار ساده است و از آن می توان استفاده کرد.
  • محاسبه کردن نرخ بازدهی سرمایه به سرمایه گذاران فرصت مقایسه بین گزینه های مختلف سرمایه گذاری با مقدار هزینه و سرمایه اولیه را می دهد. در نتیجه فرد انتخاب و تصمیم بهتری خواهد داشت.
  • از نرخ بازگشت سرمایه می توان برای ارزیابی طرح های سرمایه گذاری یا حتی کمپین های تبلیغاتی استفاده کرد.
  • امکان بهینه سازی کردن و کمک به ارزیابی عملکرد پروژه های سرمایه گذاری بزرگ وجود دارد.
  • از فرمول نرخ بازگشت سرمایه برای همه کسب و کارها بدون نیاز و در نظر گرفتن واحد پولی کشورها استفاده کرد.

معایب نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

علاوه بر این که محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه و استفاده از آن برای کسب و کارهای مختلف مزایای مختلفی به همراه دارد؛ استفاده از آن ممکن است برای برخی از کسب و کارها و مدیران مالی نیز معایبی به همراه داشته باشد. مهم ترین معایب نرخ بازگشت سرمایه شامل موارد زیر است:

  • طول یا مدت زمان سرمایه گذاری در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تاثیری ندارد.
  • در ریسک ناشی از سرمایه گذاری به نرخ بازگشت از سرمایه توجهی نمی شود.
  • در برخی از موارد و برای محاسبه کردن این نرخ برای برخی مشتریان ممکن است آسان و راحت نباشد.
  • زمان محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه، به ارزش زمانی پول و مدت زمان خواب سرمایهتوجهی نمی شود. در واقع تفاوتی بین سرمایه گذاری یک ساله یا دو ساله قائل نمی ‌شوند. بلکه صرفا نرخ بازدهی حاصل از سرمایه گذاری محاسبه می شود. بنابراین نتایج حاصل شده ممکن است سرمایه گذاران را به اشتباه بیاندازد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین اقداماتی که کسب و کارهای بزرگ به منظور رشد و پیشرفت خود انجام می دهند، محاسبه کردن نرخ بازگشت سرمایه است. در این مقاله به طور کامل به معرفی تعریف این اصل مهم در حسابداری، مزایا و معایب آن پرداخته شد. به همین دلیل با مطالعه این مطلب با کلیه نکات مهم پیرامون نرخ بازگشت سرمایه آشنا خواهید شد.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی با پشتیبانی رایگان از کاربرد کامپیوتر

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید